لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

حامد کرزی شامگاه امروز با هر دو نامزد، روی مسایل انتخابات صحبت می کند


هر دو دستهء انتخاباتی ابراز امیدواری می کنند که رییس جمهور کرزی شام امروز با دو نامزد دیدار کند و روی تاریخ برگزاری روز تحلیف رییس جمهور جدید، توافق صورت گیرد.

تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمد زی می گوید قرار است جلسه مشترک نامزدان در حضور رییس جمهور کرزی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار گردد.

طاهر زهیر یک عضو این تیم امروز به رادیو آزادی گفت اجندای این نشست را توافق روی تعین روز مراسم تحلیف رییس جمهور آینده، تاکید روی تسریع پروسه تفتیش و ابطال آرا و اعلام هرچه زودتر نتایج انتخابات، تشکیل میدهد.

آقای زهیر ابراز امیدواری کرد که تاریخ نهایی روز برگزاری تحلیف رییس جمهور جدید در این نشست مشخص شود:

" قرار است شامگاه امروز میان هر دو نامزد در حضور رییس جمهور کرزی و معاونین وی، جلسهء مشترکی انجام شود و ما امیدوار هستیم که تاریخ قطعی مراسم تحلیف در همین نشست مشخص گردد. "

این در حالیست که رییس جمهور کرزی گفته است که یازدهم سنبله یا دوم سپتمبر برای مراسم تحلیف رییس جمهور جدید در نظر گرفته شده و قابل تمدید نیست.

آقای کرزی به روز جمعه در دیدار با نمایندهء خاص سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که برای مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آماده گی کامل گرفته شده و باید این مراسم در دوم ماه سپتمبر برگزار شود.

همچنان رییس جمهور کرزی در دیدار روز یکشنبه با دو نامزد گفته است که حکومت افغانستان برای برگزاری مراسم تحلیف، آماده گی کامل دارد و از آنان خواسته تا برای برگزاری این مراسم، تلاش لازم را بخرج دهند.

بحث روی صلاحیت های رییس جمهور و رییس اجرائیوی در ساختار حکومت وحدت ملی یگانه مورد اختلافی میان دوتیم انتخاباتی خوانده شده است.

در عین حال تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی هم ابراز امیدواری می کند که این نشست سه جانبه ساعت هفت شام امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان انجام شود.

فضل الرحمن اوریا یک عضو این تیم به رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

" قرار است احتمالاً این دیدار ساعت هفت شام امروز صورت بگیرد، ما امیدوار هستیم که این ملاقات در ساعت تعین شده آن صورت بگیرد اما باید کلمه احتمال را در نظر داشته باشیم. "

قرار بود مراسم تحلیف در دوم ماه آگست برگزار شود، اما بر اساس تقاضای نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در کابل و همچنین هر دو نامزد ریاست جمهوری، این مراسم برای یک ماه تمدید شد.

قبل از این تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله اعلام نتایج نهایی انتخابات را وابسته به پایان روند تفتیش مجدد آرا خوانده است.

اما دسته انتخاباتی اشرف غنی احمد زی بر انتقال قدرت در زمان تعیین شده آن خوشبینی نشان داده است.

این که در دیدار نامزدان با رییس جمهور کرزی روی تاریخ تعیین شده مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، توافق صورت خواهد گرفت یا خیر پس از برگزاری این نشست به آن پاسخ داده خواهد شد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG