لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

آیا مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان در زمان معین آن برگزار خواهد شد؟


هر دو تیم انتخاباتی می گویند که در خصوص درخواست رییس جمهور مبنی بر اعلام هر چه زود تر نتایج انتخابات، تلاش مشترک وجود دارد تا روند تفتیش به زود ترین فرصت پایان یابد.

در حالیکه افغانها از طولانی شدن پروسه انتخابات شکایت دارند و رییس جمهور کرزی نیز به اعلام به موقع نتایج انتخابات تاکید کرده است، اما هنوز هم تیم های انتخاباتی در این مورد دیدگاه های متفاوت دارند.

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می گوید که زمان برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، در گرو تسریع روند تفتیش آرا قرار دارد.

سید آقا فاضل سنچارکی سخنگوی این تیم روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که رییس جمهور کرزی به روز یکشنبه هم در این خصوص با دو کاندید دیدار کرد اما در مورد تاریخ نهایی مراسم تحلیف با هم به توافق نرسیده اند:

"داکتر صاحب عبدالله مسایل را محول کردند به روند تفتیش آراء و پیشرفت کار های تخنیکی، اینکه ده روز را در بر می گیرد یا یک هفته را، پس تمام مسایل در گرو وضعیت تفتیش مربوط می شود."

رییس جمهور کرزی، در دیدار با یان کوبیش، نماینده خاص سازمان ملل متحد در کابل، شام روز گذشته تاکید کرد که 11 سنبله مهلت نهایی مراسم تحلیف رییس جمهور جدید بوده و این موعد قابل تمدید نیست.

وی گفته است، طولانی شدن روند انتخابات بر اوضاع امنیتی و اقتصادی کشور تاثیر منفی گذاشته است.

همچنان در اعلامیه که از سوی ریاست جمهوری نشر شده آمده که صبح روز یکشنبه رییس جمهور کرزی با دو کاندید دیدار و گفتگو کرده است.

در اعلامیه آمده که رییس جمهور از دو نامزد ریاست جمهوری تقاضا کرده که با همدیگر در زمینه تسریع پروسه تفتیش آرا همکاری بیشتر نمایند تا مراسم تحلیف رییس جمهور جدید هر چه زود تر برگزار گردد.

در این حال تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی روی تسریع پروسه خاص تفتیش آرا تاکید می کند.

داوود سلطانزوی یکی از اعضای این تیم می گوید که به درازا کشیدن پروسه تفتیش آراء دور دوم انتخابات و توافقات سیاسی بین تیم های انتخاباتی روند عادی زنده گی مردم را متاثر ساخته است:

"تاکید می کنم که کمیسیون مستقل انتخابات زمان مشخص را تعیین کرده نمی تواند. اما اگر این پروسه سپوتاژ نگردد و به خوبی پیش برود، تعهد کمیسیون بر اینست که به زودی یعنی در یک یا یکنیم هفته دیگر این پروسه را به اتمام برساند و بالاخره راه را برای پایان انتخابات همواره نماید."

با این همه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که تلاش ها برای پایان کار پروسه تفتیش صندوق های رای و ابطال آرای تقلبی دور دوم انتخابات به شدت ادامه دارد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت که امیدوار است تا پروسه تفتیش مجدد آرا تا ده روز آینده به پایان برسد.

قرار بود مراسم تحلیف رییس جمهور جدید در دوم ماه جاری میلادی برگزار شود، اما بر اساس تقاضای نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان و خواست هر دو نامزد ریاست جمهوری، این مراسم برای یک ماه به تعویق افتاد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG