لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

یونما: هر دو نامزد باید برای به سررسیدن پروسهء تفتیش آرا بکوشند


یان کوبیش نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان
یان کوبیش نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان

حکومت وحدت ملی استوار بر مشارکت یگانه گزینهء پذیرفتنی برای مردم افغانستان و جامعه جهانی است، این سخن را نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در کابل گفته است.

یان کوبیش در یک اعلامیه دیروز گفت که گمانه زنی در مورد هر گونه راه های بدیل غیر قانونی و درخواست ها برای نافرمانی مدنی تنها وضع پیچیدهء روان را بدتر خواهد ساخت.

در ادامهء اعلامیهء دفتر سازمان ملل متحد در کابل آمده است که هر دو نامزد ریاست جمهوری باید برای به سررسیدن پروسهء تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بکوشند.

به اساس این اعلامیه هر گونه تاخیر بیشتر در روند تفتیش و ارزیابی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تنها بار سنگینِ را که وضع نامشخص روی فضای سیاسی، امنیتی و اقتصادی و همچنین زندگی افغان های عادی گذاشته است، را تشدید می کند.

این در حالی است که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دیروز روی تشکیل حکومت وحدت ملی صحبت کردند.

فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم در صحبت با رادیو آزادی گفت، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در دیداری روز شنبه با هم داشتند به دست یافتن به یک توافق نزدیک شده اند.

پیش ازین، بارک اوباما رییس جمهور امریکا پریشب با هر دو نامزد تلیفونی صحبت کرد.

آقای ذکی درین مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"طرفین تاکید داشتند که التزام به قانون اساسی افغانستان درین روند یک اصل است، این که نظام ریاستی یک اصل است، حکومت وحدت ملی یک ضرورت است برای افغانستان و راه معقول است برای رسیدن افغانستان به ثبات. در عین زمان تاکید برین داشتند که حکومت وحدت ملی باید یک حکومت کارا و موثر باشد."

فضل الرحمن اوریا از ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نیز گفت که اوباما با عبدالله تلیفونی صحبت کرده است.

او درین مورد به رادیوآزادی گفت:

" هر دو طرف تعهد سپردند که به خاطر پیروزی پروسه انتخابات، چی بخش تخنیکی و چی بخش سیاسی اش کار می کنند. داکتر صاحب عبدالله عبدالله رهبر اصلاحات و همگرایی اطمینان دادند که تاکنون هم در بخش سیاسی و هم در بخش تخنیکی پروسهء سیاسی گام های جدی برداشته و بعدأ هم درین جهت گام های جدی بر می دارد."

درین حال، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفته است که مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان در یازدهم سنبله برابر با دوم سپتمبر برگزار خواهد شد و این ضرب الاجل تمدید شدنی نیست.

آقای کرزی این سخن را در دیدارش با نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد دیروز در ارگ گفت.

کوبیش در یک اعلامیه ابراز امیدواری کرده که در کنار به سررسیدن سریع پروسهء تفتیش و ارزیابی آرا، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به زود ترین فرصت روی تشکیل حکومت وحدت ملی نیز به توافق برسند، چیزی که به گفته کوبیش افغانستان را از وضعیت روان به سوی ثبات می کشاند.

او افزوده است که سازمان ملل متحد متعهد است که بخش کار خودش را در مورد جداسازی موثرانهء آرای واقعی از آرای تقلبی به هدف تمثیل اراده رای دهنده گان افغان به گونه کامل انجام دهد.

کوبیش همچنین گفته است که سازمان ملل متحد متعهد است که افغانستان را برای رسیدن به هدف نهایی که همانا دست یافتن به نخستین گذار مسالمت آمیز قدرت از یک رییس جمهور منتخب به رییس جمهور منتخب دیگر است، یاری رساند.

XS
SM
MD
LG