لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

اختلاف نظر نماینده های دو تیم انتخاباتی درمورد روند ابطال آرا


در حالیکه قرار است پروسه ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری طی دو روز آینده رسماً آغاز گردد اما دیده می شود که هنوز هم نماینده گان هر دو تیم انتخاباتی روی طرزالعمل این روند دیدگاه مشترک ندارند.

محمد ظاهر اغبر یک عضو تیم اصلاحات و همگرایی روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که پیشنهادات مشخص این تیم در رابطه به طرزالعمل روند ابطال آرا، شفافیت این پروسه را تضمین خواهد کرد.

آقای اغبر از سازمان ملل متحد خواست که به پیشنهادات این تیم هر چه زودتر پاسخ بدهد:

"یک تعداد خواسته های خود را ما با ملل متحد شریک ساختیم که تا به حال جواب آن برای ما داده نشده است. چند موردی که نزد ما معجول است و در انتخابات اصل است، قات شدن ورق رایدهی توسط ناظر کمیسیون مستقل انتخابات، مسأله دوم ابطال تک مارک هاست که یک اندازه گفته باشد، و مسأله سوم محلات خیالی است. من باور دارم که ملل متحد به این موارد توجه می کند."

آقای اغبر همچنان می گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید در پایان هر روز معلومات ابطال آراء را که در مرکز جمع بندی نتایج صورت می گیرد با اعضای این تیم شریک سازد.

از سوی دیگر نماینده گان تیم تحول و تداوم می گویند که پروسه تفتیش بر اساس یک طرزالعمل تائید شده از سوی کاندیدان و سازمان ملل متحد صورت گرفته است.

داود سطانزوی عضو این تیم می گوید که پروسه ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز بر اساس چک لست قبلی صورت خواهد گرفت:

"ما با چیزی که در طرزالعمل به شکل شفاف قبول شده و چیزی که بر اساس همو طرزالعمل و قانون انتخابات به پیش می رود موافق هستیم.

اگر چیزی اضافی که قابل تعجب باشد و کس بی خبر باشد از آن، اضافه شود قابل قبول نیست. پروسه تکمیل شده بود که تفتیش آغاز شد."

با این همه کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تلاش ها برای پایان کار پروسه تفتیش صندوق های رای و ابطال آرای تقلبی دور دوم انتخابات به شدت ادامه دارد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز شنبه در یک نشست خبری گفت که از آغاز پروسه تفتیش مجدد تا کنون 66 اعشاریه 34 درصد کل صندوق های رای بررسی و شمارش شده است.

آقای نور، گفت که تا پایان روز جمعه به تعداد520 صندوق رای تفتیش خاص شده و 3633 چک لست و جدول های تفتیش آرا در مرکز جمع بندی نتایج طی مراحل گردیده است.

وی می گوید که هر دو کاندید روی طرزالعمل ابطال آرا توافق دارند و مشکلی در میان نیست:

"باز هم تاکید می کنم که هر دو کاندید توافق دارند به پروسه که تا اکنون پیش رفته، ملل متحد از این روند نظارت کرده، موضوعاتی که چنین مطرح می شود شاید که افراد و اشخاص مسوول شان مطرح نکرده اند."

در حالیکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امیدوار است تا پروسه تفتیش مجدد آرا را تا ده روز آینده به پایان برساند اما هر دو تیم انتخاباتی تا هنوز نیز روی بعضی از مسایل به توافق نرسیده است.

در این حال رییس جمهور کرزی و مردم عام مکرراً تاکید کرده اند که نتایج انتخابات باید هر چه زود تر اعلام و رییس جمهور جدید به کارش آغاز کند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG