لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

نهاد خط نو برنامه بررسی کارکرد های 13 ساله حامد کرزی را راه اندازی کرد


مسوولین نهاد مدنی خط نو می گویند، به هدف حل مشکلات جوانان، تلاش می کنند برنامه های متفاوت را ترتیب داده تا در حکومت آیندهء افغانستان در اولویت ها قرار داشته باشد.

برخی از اعضای این نهاد از کارکردهای رییس جمهور حامد کرزی در جریان دورهء کاری اش ستایش کردند و گفتند که در برخی موارد فعالیت های رییس جمهور زمینه ساز پیشرفت جوانان بوده است.

ادریس مومند یک عضو این نهاد می گوید، آقای کرزی از جوانان افغان حمایت کرده است:

" کرزی را دوست دارم برای من خدمت کرده است، برای جوانان ما خدمت کرده است، آیا قانون اساسی موجود بود در افغانستان که بیشتر از 10 سال قابل تطبیق باشد، او کسی که توانست افغان را به نام افغان بشناسد نه بنام تروریست و القاعده. "

در این حال برخی از اعضای دیگر این نهاد از دورهء کاری رییس جمهور حامد کرزی خرسند به نظر نمیرسند و در برخی موارد از کم کاری های حکومت او انتقاد می کنند.

مریم عطایی عضو دیگر این نهاد می گوید، آقای کرزی در جریان بیش از یک دههء اخیر در بخش های تعلیم و تربیه، امنیت، حقوق زن و اقتصاد نتوانسته است مکلفیت هایش را انجام بدهد.

در این حال مقامات ریاست جمهوری افغانستان می گویند، حکومت رییس جمهور کرزی در جریان 13 سال اخیر ضمن پیشرفت های که داشته است، مشکلات را نیز دارا بوده است.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی در صحبت با رادیو آزادی گفت، مشکلات که در حال حاضر در افغانستان وجود دارد، ممکن در حکومت آینده این کشور نیز موجود باشد:

" نظریات که در این برنامه ارایه شد بیانگر واقعیت ها در افغانستان بوده، این واقعیت های افغانستان هم شیرین و هم تلخ است، یقیناً که دست آوردهای داشتیم پیشرفت های داشتیم در پهلوی آن مشکلات هم وجود داشت که در حال حاضر وجود دارد و ممکن در سال های آینده نیز وجود داشته باشد، مشکلات که مردم افغانستان در این 13 سال متحمل شدند از آن چشم پوشی کرده نمیتوانیم. "

این در حالیست که بگفته شماری از کارشناسان در جریان دورهء کاری رییس جمهور کرزی در بخش های آزادی بیان، بازسازی، مخابرات، ساختار حکومت و بخش های متعددی دیگر تغییرات بنیادی در افغانستان به وجود آمده است.

صلح و تامین امنیت در افغانستان از مواردی اند که تا کنون مردم از این بابت نگران اند، اما بر اساس توافق کاندیدان ریاست جمهوری امیدواری های وجود دارد که صلح و امنیت در حکومت آیندهء افغانستان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG