لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

نواز شریف سخنرانیش در پارلمان پاکستان فسخ کرد


تظاهرات هزاران طرفدار روحانی پاکستانی طاهر القادری و طرفداران عمران خان بازیکن سابق تیم کریکت که اینک سیاستمدار شده است، در خارج از عمارت پارلمان پاکستان ادامه دارد.

تظاهرکننده گان ساختمان پارلمان پاکستان را محاصره نموده، تلاش دارند تا نواز شریف صدراعظم آن کشور را مجبور به استعفا سازند.

قرار بود امروز 21 اگست نواز شریف صدراعظم پاکستان که توانسته بود به عمارت پارلمان داخل شود، در مورد وضعیت جاری آن کشور با پارلمان صحبت کند. اما بعد آنکه پارلمان مصوبهء را در مورد اینکه، ضد قانون اساسی پاکستان خواهد بود اگر تظاهرات در سرکت ها صدراعظم را مجبور به استعفا و یا پارلمان را منحل سازد، با اکثریت آرا تصویب نمود، نواز شریف سخنرانیش را فسخ کرد.

در مورد اینکه چرا نواز شریف سخنرانیش را در پارلمان فسخ کرده است، اعلامیهء رسمی از جانب نواز شریف و یا دفتر وی منتشر نشده است.

همچنان امروز پنجشنبه برای نخستین بار مقامات پاکستانی مذاکرات ابتدایی را با دو گروپ مخالف حکومت آغاز کردند.

این مذاکرات بعد از آن صورت می گیرد که جنرال راحیل شریف رهبر قوی اردوی پاکستان از حکومت نواز شریف خواست تا با هزاران تظاهر کنندهء که پارلمان آن کشور را محاصره کرده اند، وارد مذاکره شود.

رهبران تظاهر کننده گان، عمران خان و طاهر القادری می گویند، انتخابات سال گذشتهء آن کشور که در آن نواز شریف با کسب اکثریت آرا به قدرت رسید با تقلب همراه بوده است و خواستار استعفای وی شده اند.

عمران خان ناوقت شام چهارشنبه در حالیکه با تظاهر کننده گان صحبت می کرد، با تاکید بر استعفای نواز شریف صدراعظم پاکستان گفت:

"در حالیکه ما آمادهء مذاکرات هستیم، من کمیتهء را تشکیل کرده ام که تیاراست، حکومت نیز باید کمیتهء را برای مذاکرات تشکیل کند. اما اجازه دهید، یکبار دیگر واضح سازم، تا زمانیکه نواز شریف استعفا نکند، مذاکرات فایدهء نخواهد داشت."

احسان اقبال یک وزیر در کابینهء پاکستان گفته است، هردو جانب برای دریافت یک راه حل موفقانه تلاش می کنند.

روز چهارشنبه نیز وزرای پاکستانی و سیاستمدارن مخالف حکومت آن کشور با هم ملاقات کرده بودند.

با آنکه چودری محمد سرور والی پنجاب وعضو تیم مذاکره کننده گان حکومت پاکستان این گفتگو ها را صمیمانه خواند، اما گفته می شود که این مذاکرات بدون نزدیک شدن به یک راه حل برای بحران سیاسی یک هفته ای پاکستان، پایان یافت.

جنرال عاصم بجوا (General Asim Bajwa) سخنگوی لوی درستیز پاکستان از طریق شبکهء اجتماعی تویتر، نوشته است "وضعیت ایجاب خویشتنداری، خرد و فرزانگی" را از همهء جوانب داشته و صرف می تواند از طریق گفتگوهای با مفهوم حل شود.

راهپیمایی بر ضد حکومت نواز شریف هفتهء گذشته از شهر لاهور آغاز شد؛ بعد اسلام آباد پایتخت پاکستان رسید. ناوقت روز سه شنبه تظاهر کننده گان موانع را از سر راه شان برداشتند و وارد "ناحیهء سرخ" شدند که در آن عمارات حکومتی و مراکز دیپلوماتیک موقیعت دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG