لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

امریکا: حکومت افغانستان از فیصله اخراج روزنبرگ، منصرف شود


متیو روزنبرگ خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز
متیو روزنبرگ خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز

ایالات متحدهء امریکا از حکومت افغانستان جداً خواسته است تا از فیصله اش در مورد اخراج ژورنالست امریکایی از آن کشور، منصرف شود.

لوی څارنوالی افغانستان دیروز به متیو روزنبرگ خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز 24 ساعت وقت داد تا این کشور را ترک کند. این اداره یک روز قبل از این، متیو روزنبرگ را ممنوع الخروج اعلان کرده بود.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت، فصیله حکومت افغانستان در باره خروج این خبرنگار روز نامه نیویارک تایمز یک عقب نشی بزرگ در بخش آزادی بیان بوده و حکومت باید به طور فوری از این فیصله اش منصرف شود.

پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، این اولین بار است که یک خبرنگار غربی از این کشور اخراج می گردد.

کتلین هایدن سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید همچنان گفت، این اقدام حکومت افغانستان در عرصه آزادی مطبوعات گامی است به عقب و حکومت افغانستان باید فیصله اش را پس بگیرد.

دفتر مطبوعاتی محمد اسحق الکو لوی څارنوال دیروز در یک اعلامیه که به سایر رسانه ها فرستاده، متیو روزنبرگ را به نوشتن مقالهء متهم کرده که در میان مردم افغانستان نفاق انداخته و خلاف ثبات و امنیت و بر ضد منافع ملی افغانستان می باشد.

در اعلامیه آمده است که لوی څارنوالی با درنظر داشت این مساله فیصله کرده است که خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز در ظرف 24 ساعت افغانستان را ترک کند.

متیو روزنبرگ ژورنالیست روزنامه نیویارک تایمز دیروز در کابل درصحبت با خبرگزاری رویترز در مورد این فیصله څارنوالی افغانستان گفته است که شاید علت آن این باشد که افغانستان در یک زمان خیلی حساس قرار دارد.

وی گفت: " من این را می دانم که حکومت ممکن مسایل سیاسی داشته باشد، شرایط داخل حکومت و خارج آن بسیار سیاسی شده اما اینکه به خاطر یک گزارش که به رضایت آنها نوشته نشده و او را اخراج کرده اند، خیلی مایوس کننده است. "

لوی څارنوالی می گوید که میتو روزنبرگ در این گزارش نظریات شخصی خود را بیان کرده و سخنان دروغ و نادرست را از قول مقامات بلند رتبه افغان نوشته است.

این خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز گفته است، در لوی څارنوالی افغانستان با وی محترمانه رفتار شده، اما او در مورد منابع که به وی این مطلب را گفته اند، معلومات نداده است.

در این حال، انجمن حمایت از خبرنگاران افغانستان یا نی این فصیله لوی څارنوالی را تخطی از قوانین آزادی بیان خوانده است.

XS
SM
MD
LG