لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

نور: تا حالا 60 درصد صندوق های رای، تفتیش شده است


هرچند روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با موج از مشکلات تخنیکی، برخورد های فزیکی انتقادات همراه است، کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تاکنون قادر به تفتیش 60 درصد صندوق های رای شده است.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید که این فیصدی شامل 13690 صندوق رای می شود.

آقای نور روز پنجشنبه در جمعی از خبرنگاران در کابل گفت که تا حالا از میان شش هزار صندوق که تفتیش آن بگونه خاص صورت می گیرد 327 آن مورد تفتیش قرار گرفته است:

" تمام صندوق های رای دهی که به شکل عادی تا دیروز شام از سوی کمیسیون مستقل انتخابات تفتیش شده تعداد ان به سیزده هزار و ششصد و نود صندوق می رسد که در حقیقت 60 درصد تمام صندوق های رای دهی را که انتخابات صورت گرفته است تشکیل میدهد. "

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حالی از تفتیش 60 درصدی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حرف میزند که رییس جمهور کرزی روز چهارشنبه با مسوولان کمیسیون های انتخاباتی روی سرعت بخشیدن به روند تفتیش آرا و اعلام هر چه زودتر نتایج انتخابات صحبت کرد.

پیش از این رییس جمهور حامد کرزی گفته بود که باید نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا آخر ماه جاری میلادی اعلام و رییس جمهور جدید کارش را آغاز کند.

اما پرسش اینجاست که آیا کمیسیون مستقل انتخابات خواهد توانست در کمتر از 10 روز دیگر نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

پاسخ این پرسش را جانداد سپین غر رییس ایوا یا بنیاد دیدبان انتخابات افغانستان چنین ارایه کرد:

" با تاسف باید بگویم که کمیسیون از نظر تخنیکی ناممکن به نظر می رسد که بتواند تا ختم ماه آگست بتواند تمام پروسه تخنکی را تکمیل و نتایج نهایی را اعلام کند اما اکنون مهم اینست که پروسه تا ختم اگست تمام نمی شود حداقل طوری خاتمه یابد که نتایج نهایی به هر دو نامزد قابل قبول باشد. "

مردم نیز از به درازا کشیده شدن روند انتخابات شکایت داشته و خواهان اعلام هر چه زودتر نتایج نهایی آن می باشند.

آنان می گویند طولانی شدن پروسه انتخابات روی بخش های مختلف زنده گی آنها تاثیرات ناگوار برجا گذاشته است.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG