لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

افغانستان: خبرنگار روزنامهء نیویارک تایمز در 24 ساعت اخراج شود


متیو روزنبیرگ خبرنگار روزنامهء نیویارک تایمز
متیو روزنبیرگ خبرنگار روزنامهء نیویارک تایمز

لوی څارنوالی افغانستان دیروز به متیو روزنبیرگ خبرنگار روزنامهء نیویارک تایمز 24 ساعت وقت داد تا این کشور را ترک کند.

این خبرنگار نیویارک تایمز یک روز قبل از سوی څارنوالی ممنوع الخروج اعلان شده بود.

پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان این اولین باریست که یک خبرنگار غربی از افغانستان اخراج می گردد.

لوی څارنوالی افغانستان به خاطر در باره خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز چنین فیصله کرد که او روز سه شنبه مقالهء را به نشر رسانده گفته بود که مقامات بلند رتبه و وزرای کابینه افغانستان به عنوان یک راه حل ممکن برای بحران انتخاباتی این کشور، روی تشکیل یک حکومت موقت گفتگو می کنند. که این عملاً یک کودتا به شمار می رود.

دفتر مطبوعالی محمد اسحق الکو لوی څارنوال دیروز در یک اعلامیه که به سایر خبرنگاران رسانه ها فرستاده شده متیو روزنبرگ را به نوشتن مقالهء متهم کرده که در میان مردم افغانستان نفاق انداخته و خلاف ثبات و امنیت و ضد منافع ملی افغانستان می باشد.

در اعلامیه آمده است که لوی څارنوالی با در نظر داشت این مساله فیصله کرده است که خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز در ظرف 24 ساعت افغانستان را ترک کند.

متیو روزنبرگ ژورنالیست روزنامه نیویارک تایمز دیروز در کابل در صحبت با خبرگزاری رویترز در مورد این فیصله څارنوالی افغانستان گفته است که شاید علت آن این باشد که افغانستان در یک زمان حساس قرار دارد.

وی افزود:

" من این را می دانم که حکومت مسایل سیاسی دارد و این مسایل برای افغانستان در یک زمانی خیلی حساس اند. "

روزنبرگ گفت، شرایط داخل حکومت و خارج آن بسیار سیاسی شده اما اینکه به خاطر یک گزارش که به خوشی آنها نوشته نشده او را اخراج کرده اند، خیلی مایوس کننده است.

لوی څارنوالی می گوید که میتو روزنبرگ در این گزارش نظریات شخصی خود را بیان کرده و سخنان دروغ و نادرست را از قول مقامات بلند رتبه افغان نوشته است.

در این میان ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه از اخراج متیو روزنبرگ یاد نه نموده اما به نماینده خاص سازمان ملل متحد گفته است که نشر مقالهء اخیر روزنامه نیویارک تایمز برای ایجاد بی ثباتی در افغانستان دسیسه و مداخله خارجی های را در امور این کشور نشان می دهد.

در اعلامیه همچنان آمده است که باید به نشر چنین مقالاتی اجازه داده نشود.

همزمان با این دین بکویت مدیر مسوول روزنامه نیویارک تایمز فیصله حکومت افغانستان را در ارتباط اخراج متیو روزنبرگ محکوم کرده گفته است که روزنبرگ خبرنگار خیلی خوب این روزنامه بوده و گزارش های وی دقیق و موثق می باشند.

XS
SM
MD
LG