لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

اغبر: روند تفتیش مجدد آرا با مشکلات و تقلب به همراه است


ظاهر اغبر عضو تیم اصلاحات و همگرایی
ظاهر اغبر عضو تیم اصلاحات و همگرایی

در حالیکه بیش از پنجاه درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مورد تفتیش مجدد قرار گرفته تیم های انتخاباتی هر دو نامزد، ناظرین بین المللی و سازمان ملل متحد را مورد انتقاد قرار می دهند.

ظاهر اغبر یک عضو تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت روند تفتیش مجدد آرا با مشکلات و تقلب به همراه است.

به گفته آقای اغبر غیر مسلکی بودن ناظرین بین المللی سبب شده تا قناعت آنان فراهم نگردد.

وی گفت ادامه این مساله می تواند پروسه تفتیش مجدد آرا را زیر سوال قرار دهد:

" زمانی که از نزد یک ناظر بین المللی پرسش صورت می گیرد باید به آن پاسخ بدهد،هنگامی که می خواهد چیزی را لغو کند باید قناعت طرف مقابل را فراهم کند ما فیصله ملل متحد را قبول داریم اما آنچه را که ما پیدا می کنیم و نسبت به آن قناعت نداریم قناعت ما را فراهم بسازد به هیچ وجه نمی گویم که ادعای داشته باشیم که ملل متحد طرف است فقط می گویم که مردمان مسلکی نیستند قضاوت درست کرده نمی توانند چه بطرف ما چه به طرف جانب مقابل."

عدم همخوانی چک لست ها با فورمه های نتایج، شمارش آرای مراکز غیر واقعی، نشانی اوراق با قلم مشابه و برخی موارد دیگر از انتقادات تیم اصلاحات و همگرایی در خصوص روند تفتیش مجدد آرا است.

در این حال تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی هم می گوید که امکان دارد در میان ناظرین بین المللی افراد غیر مسلکی و بی تجربه وجود داشته باشد.

داوود سلطانزوی یک عضو این تیم در همین روز به خبرنگاران گفت با وجود ملاحظاتی جدی که آنان نسبت به پروسه تفتیش مجدد آرا دارند آن را می پذیرند.

آقای سلطانزوی گفت، بسیاری پیشنهادات سازمان ملل متحد برخاسته از پیشنهادات تیم اصلاحات و همگرایی است:

" اکثریت پیشنهادات یونما از پیشنهادات تیم اصلاحات و همگرایی منشاء گرفته است اما ما با وجود ملاحظات عمیق آن را پذیرفتیم، زیرا بالاخره این پروسه باید آغاز می شد ما نمی خواهیم مردم افغانستان را گروگان سلیقه خود بسازیم در حالیکه نه تنها در تهیه طرز العمل ها بلکه نسبت به پروسه تفتیش مجدد نیز ما ملاحظاتی داریم، ما هم می بینیم که در این خصوص سلیقه های معین بکار می افتد ما می فهمیم که چنین چیزها وجود دارد اما با آن هم از این که هیچ پروسه تفتیش مجدد براه نمی افتید، بهتر است."

اما آقای سلطانزوی تاکید کرد که در پروسه تفتیش مجدد آرا شفافیت کامل وجود دارد و نتایج آنرا می پذیرند.

در این میان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، روند تفتیش کاملاً با شفافیت و در حضور و مشوره بیش از صد متخصص بین المللی به پیش برده می شود.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون با رد این ادعا ها گفت ناظرین و متخصصین بین المللی با حفظ بیطرفی کامل و بگونه مسلکی از روند تفتیش نظارت می کنند:

" حدود صد تن از ناظرین بین المللی متخصصین انتخاباتی با تجربه اند که به دعوت سازمان ملل متحد به افغانستان آمده اند و از این پروسه نظارت می کنند و به کمیسیون مستقل انتخابات مشوره می دهند.

این موضوعات هیچگونه حقیقتی ندارد که گویا کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات و یا کارمندان ملل متحد و بالاخره مشاهدین ملی و بین المللی تمام شان به نفع یک تیم طرف واقع شوند."

با آنکه یونما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اما به تازه گی یان کوبیش نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که نامزدان باید از روند تفتیش آرای مجدد نگرانی نداشته باشند.

در خبرنامه نشر شده از سوی یونما آمده که آقای کوبیش گفته است، حالا هر دو نامزد ریاست جمهوری می‌ توانند اطمینان داشته باشند که محلات رای ‌دهی که آنان بیش‌ ترین نگرانی را در مورد آن داشتند، به گونهء کامل بازرسی می ‌گردند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG