لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

سفیر امریکا با والی بلخ در مورد اظهاراتش پیرامون نتایج انتخابات صحبت کرد


جیمز کننگهم سفیر ایالات متحده در افغانستان در دیدار با عطا محمد نور والی بلخ به او گفته است که افغانها باید نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را که پس از تفتیش همه آرا اعلام می شود بپذیرند.

آقای کننگهم در مصاحبه اختصاصی با رادیو آشنا گفته است که برد و باخت در انتخابات یک اصل دموکراسی و رقابت سیاسی بوده و با عطا محمد نور نیز در همین مورد ملاقات کرده است.

جیمز کننگهم می گوید که از دو سال به اینسو در دیدارش با سیاسیون افغان همواره تاکید کرده است که بعد از انتخابات باید به وحدت ملی و ثبات این کشور نیز توجه لازم صورت گیرد.

سفیر ایالات متحده در کابل در پاسخ به این پرسش که کدام مسایل در ملاقات میان او و عطا محمد نور مورد بحث قرار گرفت چنین گفت:

" من از دو سال به این طرف در مذاکرات با بزرگان سیاسی افغان گفته ام که نباید تمرکز تنها در مورد رقابت های سیاسی انتخابات باشد بلکه باید بیشتر توجه به وحدت ملی کشور صورت گیرد.

بیشتر سیاسیون افغان به این مساله توافق کرده و گفته اند که این کار چگونه صورت گرفته می تواند.

با او نیز در همین مورد ملاقات کردم و به او گفتم که این سخنان اش که گفته است ساختمان ها را تصرف خواهند کرد در صورتی که نتیجه انتخابات به خواست والی عطا و بعضی اشخاص دیگر نباشند. "

هرچند عطا محمد نور تا حالا در مورد دیدارش با سفیر ایالات متحده در افغانستان چیزی نگفته اما روزنامه واشنگتن پست به نقل از او گزارش داده است که اگر نتایج تفتیش آرا بی طرفانه و به نفع عبدالله عبدالله نباشد دست به قیام خواهد زد.

با تلاش های مکرر و تماس های متعدد موفق نشدیم تا در مورد نظر عطا محمد نور والی بلخ را نیز بگیرم، سخنگوی او گفت که آقای نور اکنون در کابل به سر می برد.

در این حال شماری از کارشناسان سیاسی می گویند که اظهارات اخیر والی بلخ در تضاد با منافع ایالات متحده در افغانستان بوده و سفیر ایالات متحده در کابل نیز به همین دلیل با او روبرو صحبت کرده است.

حاجی سید داوود یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، امریکا تلاش دارد تا انتخابات افغانستان از مشروعیت کامل برخوردار باشد:

" در یک سال گذشته امریکا روی انتخابات افغانستان کار کرده و سرمایه هنگفتی را به مصرف رسانده است.

پس اگر در افغانستان انتخابات به شکل قانونی و شفاف صورت نگیرد تمام سرمایه گذاری سیزده ساله اش در این کشور با صفر ضرب می شود.

در کنار آن دیدار آقای کننگهم با آقای نور یک نوع عکس العمل در برابر اظهارات او بود چون هرگز چنین سخنان و حرکات را من فکر نمی کنم که آنان اجازه بدهند. "

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که رییس جمهور کرزی و هر دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده اند که نتایج انتخابات باید تا اخیر ماه جاری میلادی اعلام گردد.

جیمز کننگهم سفیر ایالات متحده در افغانستان نیز گفته است که اگر نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز دیگر اعلام شود، نشستی ناتو که قرار است در اوایل ماه سپتمبر در ویلز راه اندازی گردد نتایج خوبی برای این کشور در قبال خواهد داشت.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG