لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

قانونی: بازسازی بامیان باید در صدر اولویت های کاری قرار گیرد


محمد یونس قانونی معاون اول رییس جمهور افغانستان
محمد یونس قانونی معاون اول رییس جمهور افغانستان

معاون اول رییس جمهور می گوید که انتخاب بامیان بعنوان مرکز فرهنگی سازمان سارک در راستای تحکیم روابط اقتصادی و فرهنگی میان کشور های جنوب آسیا موثر خواهد بود.

به ادامه آماده گی ها برای مراسم معرفی بامیان بعنوان مرکز فرهنگی سازمان سارک، معاون اول رییس جمهور، انتخاب این ولایت بحیث مرکز فرهنگی این سازمان را در زمینه تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی با کشور های جنوب آسیا مهم می خواند.

به همین مناسبت روز شنبه نشستی در قصر نوروزی ولسوالی پغمان ولایت کابل با اشتراک شماری از اعضای کابینه افغانستان و سایر مقامات حکومتی برگزار شد.

محمد یونس قانونی معاون اول رییس جمهور می گوید که ولایت بامیان از لحاظ داشتن ساحات تاریخی و مدنیت بودیزم از جایگاه خاصی برخوردار است:

" انتخاب بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی در سال 2015 نمایانگر اعاده حیثیت بین المللی افغانستان در مقیاس جهانیست. تصور من اینست که هم دولت فعلی و هم دولت آینده افغانستان با استفاده از این زمینه بخشی از فعالیت های بازسازی و نو سازی بامیان را در صدر اولویت های کاری خود قرار دهند."

آقای قانونی با تاکید از ارگان های مسوول خواست که در خصوص تنظیم برنامه های علمی، تخنیکی و مسلکی اقدامات فوری را روی دست گیرند.

کشور های هند، پاکستان، سریلانکا، بوتان، مالدیو، بنگله دیش و نیپال عضویت سازمان همکاری های منطقه ای جنوب آسیا یا سارک را دارند و افغانستان نیز در سال 2007 میلادی عضویت این سازمان را کسب کرد.

بر اساس تصمیم هیأت فرهنگی سازمان همکاری های منطقه ای جنوب آسیا یا سارک، قرار است افتتاح شهر بامیان به عنوان اولین پایتخت فرهنگی سارک در ماه جنوری سال 2015 میلادی صورت گیرد.

در همین حال سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز روی ارزش های معنوی نامگذاری بامیان بعنوان مرکز فرهنگی سازمان سارک تاکید کرده، این فرصت را برای جلب سیاحان خارجی به افغانستان موثر می خواند:

" مطمئن استم که بامیان به عنوان مهم ترین مرکز توریزم و جهانگردی در منطقه در آینده خواهد بود و مخصوصاً در جهان بودایی به میلیون ها نفر علاقمند هستند که به بامیان بیایند. یعنی بامیان به بسیار آسانی سال یک الی دو میلیون جهانگرد خواهد داشت."

هر چند پیش از این ولایت غزنی نیز از سوی آیسیسکو یا سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد بعنوان مرکز ثقافت اسلامی برای سال 2013 معرفی شده بود، اما انتقاد های وجود دارد که تا کنون در زمینه بازسازی آثار باستانی و جا های تاریخی این ولایت توجهی چندانی صورت نگرفته است.

باستان شناسان می گویند، با در نظر داشت ارزش های باستانی بامیان، باید در راستای تطبیق این پروژه ها تلاش جدی صورت گیرد و مانند سایر پروژه ها به فراموشی سپرده نشود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG