لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

روند تفتیش خاص شش هزار صندوق رای آغاز شده است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، تفتیش خاص شش هزار صندوق رای به دلیل تاثیر گذاری آن بالای نتایج تمام آرای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری بسیار مهم پنداشته می شود.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، هر یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سه هزار صندوق رای را برای تفتیش خاص مشخص کرده اند:

" این روند هم شامل همین روند عادی است یعنی فرق جدی ندارد بجز اینکه دفعتاً در آنجا چک لست شانزده ماده ای که در نظر گرفته شده بیشترین تمرکز بالای شمارش مجدد می شود."

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، با آنکه این روند از سوی 24 تیم کاری پیش برده می شود اما بزودی این رقم به پنجاه تیم کاری افزایش میآبد.

با آنکه آقای نور در مورد پایان روند تفتیش خاص صندوق های رای جزییات ارایه نکرد اما تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی می گوید، ممکن این روند تا پنج یا شش روز دیگر خاتمه یابد.

در همین حال "فیفا" یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید، تفتیش دوباره این صندوق ها ممکن زمان بیشتر را در بر بگیرد.

فهیم نعیمی سخنگوی این بنیاد از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد تا در مورد تفتیش خاص شش هزار صندوق برای مردم و ناظرین روند انتخابات معلومات لازم ارایه نماید:

" ما امیدوار هستیم که تفتیش تمام صندوق ها به اساس تفاهم و شفافیت به پیش برده شود اما اگر در عین زمان تفتیش آرا، پیشنهاد شود که شش هزار صندوق دوباره تفتیش گردد یا پیشنهادات دیگر مطرح گردد ممکن این پروسه زمان بیشتر را در بر گیرد."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، تا کنون در مجموع 9378 صندوق تفتیش گردیده که 41 درصد تمام آرای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری را در بر می گیرد.

در این حال نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید، از روز پنجشنبه گذشته پروسه داخل شدن چک لست ها در سیستم ابطال آرا آغاز گردیده و تا کنون حدود 500 چک لست شامل این سیستم شده است.

این در حالیست که رییس جمهور کرزی هفته گذشته تاکید کرده بود که افغانستان باید تا اخیر ماه جاری میلادی رییس جمهور وحکومت جدید داشته باشد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG