لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

خواست کمیسیون شکایات انتخاباتی از کمیسیون انتخابات در مورد ابطال آرا!


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید، اگر پروسه ابطال آرا در وقفه های زمانی انجام شود، نامزدان از حق قانونی شان مبنی بر درج شکایات در خصوص ابطال آرا محروم نخواهند شد.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون به روز چهارشنبه در نشستی خبری در کابل از کمیسیون انتخابات افغانستان خواست تا در مهلت های زمانی اقدام به ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کند.

وی گفت، آنان آماده گی کامل برای دریافت و رسیده گی به شکایات در این مورد را دارند:

" خواست ما از کمیسیون مستقل انتخابات این است که با در نظر داشت ظرفیت های قانونی در مهلت ها و زمان هایی اقدام به ابطال آرا بکند که نامزدان از این حق قانونی شان محروم نشوند یعنی بیست و چهار ساعت فرصت برای درج شکایت شان داشته باشند."

آقای محسنی همچنان گفت، پس از فیصله کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر ابطال آرا بیست و چهار ساعت وقت خواهد بود تا نامزدان شکایات شان در این خصوص را ثبت کمیسیون شکایات انتخاباتی کنند.

به گفته وی، کمیسیون شکایات انتخاباتی مکلف است تا در پرتو لایحه جدید تفتیش و ابطال آرا که به تازه گی به این کمیسیون به شکل رسمی مواصلت کرده در چهل و هشت ساعت به شکایات رسیده گی و نتیجه را اعلام بکند.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنان گفت، در صورت که کمیسیون یک یا دو روز در میان اقدام به ابطال آرا نکند و در عین حال نتایج آن را به یکباره گی در ختم پروسه ابطال آرا به آنان بفرستد به زمان بیشتری برای رسیده گی به این شکایات نیاز خواهد بود.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، احتمالاً پروسهء ابطال آرا دور دوم انتخابات روز پنجشنبه آغاز گردد.

اما این کمیسیون در مورد این که آیا هر روز پروسه ابطال آرا انجام می شود و یا اینکه روند ابطال آرا با وقفه های زمانی پیش برده خواهد شد تا کنون چیزی نگفته است.

اما نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که کار مرکز کمپیوتری جمع بندی آرای تفتیش شده دور دوم انتخابات افغانستان به روز پنجشنبه رسماً آغاز می شود.

به اساس معلومات این کمیسیون، احتمالاً روند تفتیش آرا همزمان با فعالیت رسمی همین مرکز آغاز گردد.

از طریق این سیستم، تمام آرای ناپاک از پاک جدا و ثبت مرکز جمع بندی آرا می گردد.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان تاکید می کند که نتایج نهایی دور دوم انتخابات افغانستان مطابق به قانون باید بر اساس فیصله این کمیسیون، اعلام گردد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG