لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

جنجالهای انتخاباتی روی فعالیت سکتور خصوصی تاثیرات منفی گذاشته است


جلسه بورد متشبثین ملی افغانستان
جلسه بورد متشبثین ملی افغانستان

بورد متشبثین ملی افغانستان می گوید، اگر جار و جنجال های انتخاباتی در کشور هر چه عاجل خاتمه نیابد، فعالیت های سکتور خصوصی همچنان مختل و سر در گم باقی خواهد ماند.

اعضای این بورد به روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفتند که بخاطر وضعیت سیاسی و امنیتی جاری در کشور، ده ها فابریکه تولیدی از فعالیت باز مانده اند.

به گفته اعضای این بورد با متوقف شدن فعالیت این فابریکه ها، کارگران زیادی بیکار شده اند.

حاجی رحم الدین آغا رییس بورد عالی متشبثین ملی افغانستان گفته است:

"بورد عالی متشبیثین افغانستان برای جلوگیری از ضربه خوردن اقتصاد افغانستان از کمیسیون انتخابات رییس جمهور و جامعه جهانی و دور نامزد محترم انتخابات به طور جدی درخواست می نماید، که این موضوع را به زودی حل و به مردم افغانستان روشن بسازد، تا بالاخره مردم به اشتغال دست یابند. که کار بالای امنیت هم تأثیر دارد."

وی از حکومت و جامعه جهانی خواست که هر چه عاجل به جنجال های انتخاباتی در افغانستان نقطه پایان دریابند.

در عین حال مسوولین اتاق های تجارت و صنایع افغانستان گفته اند که ایجاد مشکلات در روند انتخابات در سه ماه اول سال جاری در امور ساختمانی، تجارتی، واردات، صادرات، و تولیدات کشور نیز تاثیرات منفی داشته است.

عتیق الله نصرت رییس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان در رابطه گفته است:

"بیشترین سکتور که متاثر شده سکتور ساختمانی بوده که از 25 فیصد به منفی 9 اعشاریه صفر فیصد رشد نزولی داشته واردات ما کاهش یافته صادرات ما کاهش یافته در بخش تولیدی هم چنان از 34 فیصد به سه اعشاریه صفر پنجاه و هفت فیصد آمده یک تعداد فابریکه ها است ظرفیت تولید شان را از حد اکثر ظرفیت به حد اقل ظرفیت پایئن آورده اند و در بخش خدمات هم 26 فیصد به منفی 2اعشاریه 32 فیصد پائین آمده است."

آقای نصرت همچنان گفت، حدود 9 درصد از کارمندان شرکت های بزرگ و کوچک در کشور بخاطر همین جنجال های انتخاباتی بیکار شده اند.

در عین حال خیر محمد رییس قوای بشری وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان همچنان گفته که جنجال های انتخاباتی و وضعیت سیاسی جاری در کشور موقتی بوده و حکومت تلاش می ورزد تا در آینده نزدیک مشکلات موجود را حل کند.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG