لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

"بحران عراق، درس عبرت برای اوباما در افغانستان است"


گفته می شود ایالات متحده باید از عراق درس عبرت گرفته روی تصامیم اش در افغانستان غور نماید.

با در نظرداشت مشکلات انتخاباتی، جنجال های سیاسی و فعالیت های شورشیان در افغانستان، اگر امریکا و متحدین اش بار دیگر افغانستان را فراموش کنند، حالات در این کشور مشابه آنچه خواهد شد که در عراق حکمفرماست.

در یک مقالهء که تحت عنوان (بحران عراق درس دشوار عبرت برای اوباما در افغانستان است) در شبکه خبری العربیه به نشر رسیده است.

هنگامی که ایالات متحده در سال 2001 ایتلافی را تشکیل داده و بر طالبان در افغانستان حمله کرد و جنگ بر ضد تروریزم آغاز شد، به نظر می رسید افغان ها از این جنگ به امید و خواب دیموکراسی حمایت می کردند.

امریکا درست دو سال بعد یعنی در سال 2003 بر عراق هجوم برد و افغانستان دیگر از اهمیت که در سال 2001 داشت، برخوردار نبود.

جنگ نا تکمیل در افغانستان و جبهه دومی در عراق، امریکایی ها را چنان خسته ساخت که رییس جمهور اوباما مجبور به تصمیم خروج نیرو هایش از عراق بدون در نظرداشت این مسأله شد که آیا این ماموریت خاتمه یافته است یا نه.

عدم موجودیت یک حکومت قوی مرکزی و نبود یک قوای دفاعی توانمند در عراق و افغانستان، باعث افزایش خشونت ها در هر دو کشور گردیده و شک و شبه هایی را در مورد آینده افغانستان بعد از خروج قوای امریکایی در ختم امسال ایجاد کرده است.

به نوشته مقاله، خروج قوای امریکایی از عراق به معنای ختم اشغال بود ولی به معنای ختم خشونت ها در آن کشور نبوده است.

هزاران فرد بیگناه اعم از زن و مرد به سبب رقابت های خونین بین گروه های مختلف و عدم موجودیت یک حکومت مرکزی واحد و قوی در عراق کشته شدند.

تهدید داعش که بخش های از عراق و سوریه را تحت کنترول خود دارد، امریکا را با گزینهء مداخلهء دوباره در امور عراق، به هدف متوقف ساختن قتل عام اقلیت ها مواجه ساخته است.

تصاویر ویدیویی منتشر شده توسط داعش در انترنت نمایانگر وحشتی می باشد که خلاء قدرت در منطقه ایجاد نموده است.

اوباما این را اعتراف کرده که سقوط قوای امنیتی عراق منتج به ایجاد داعش و تقویت آن شد.

حل این مشکل حالا کاملاً ارتباط میگیرد با ایجاد یک حکومت جدید در عراق و داشتن یک صدراعطم مورد قبول برای تمام گروه ها و فرقه ها، صدراعظمی که بتواند تمام جبهات مختلف در عراق را در مقابل تهدید تروریزم متحد سازد.

به نوشته مقاله، امریکا عملیات نظامی اش را در افغانستان قبل از عراق آغاز کرد، ولی عراق را قبل از افغانستان ترک نمود زیرا نیازمندی های دو کشور متفاوت بودند.

افغانستان در 13 سال گذشته فرصت های زیاد برای پیشرفت سیاسی و اجتماعی داشت. این کشور از ده ها سال درگیر جنگ های داخلی بود و وضعیت افغان ها جهان را به همدردی به آنها مجبور ساخته بود.

کمک های بین المللی به افغانستان برای بازسازی آن کشور و به هدف ختم خشونت ها و کاهش فقر سرازیر شد ولی بخش اعظم این کمک ها به هدر رفت.

افغانستان 13 سال بعد از جنگ علیه تروریزم امروز هم طعمه شورشیانی است که قادر اند مناطق را بگیرند و در مقابل نیرو های امنیتی افغان بجنگند.

دختران در اکثر ولایات جنوبی افغانستان هنوز هم از رفتن به مکاتب محروم اند. با وجود آنکه تعداد از مردم افغانستان خواهان حضور شماری از عساکر امریکایی در افغانستان بعد از خروج قوای جنگی از این کشور اند، رییس جمهور افغانستان حامد کرزی از امضای موافقتنامه امنیتی با واشنگتن ابا ورزیده است که این مسأله منتج به تنش ها بین کرزی و واشنگتن شده است.

آنچه افغانها حال از آن نگران اند این است که مبادا خلاء جاری قدرت و عدم حضور قوای امریکایی در افغانستان، این کشور را به کشور مثل عراق مبدل سازد.

در حالیکه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان نامعلوم است، آینده این کشور هم خیره و مکدر به نظر میرسد.

گفته می شود که انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان مملو از تقلب بود و تنش های انتخاباتی می تواند راه را برای تروریستان به همان شکلی هموار سازد که در عراق ساخت.

به نوشته مقاله، پس درس عبرت از عراق برای رییس جمهور اوباما در مسأله افغانستان این است که قوایش را در این کشور نگهدارد. ولی چنان به نظر می رسد که برای رییس جمهور کرزی، معامله های سیاسی نسبت به ثبات کشورش مهمتر است.

جان کری به هدف ختم تنش های دور دوم انتخابات دو بار به افغانستان سفر کرده است تا این جنجال را پیش از آنکه کار از کار بگذرد، حل کند.

به نوشته مقاله، مشکل منطقه با ظهور طالبان و القاعده ایجاد شد، امریکا و متحدین اش مدتی کوتاه بعد از آغاز عملیات نظامی در افغانستان، به عراق تمرکز نمودند و افغانستان را به یک رییس جمهور بی تجربه گذاشتند که نتیجه آن، یک بن بست و حاکمیت یک مافیا در افغانستان شد.

به نوشته مقاله، با ظهور داعش در عراق، جهان بار دیگر افغانستان را فراموش کرده است و اگر همین کار ادامه بیابد، انتظار چیز دیگر در افغانستان نمی رود به جز حالت مشابه عراق امروز.

XS
SM
MD
LG