لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

اعضای دو تیم انتخاباتی در باره توافقات اخیر دو نامزد، بحث میکنند


اشرف غنی احمدزی
اشرف غنی احمدزی

اشرف غنی احمدزی می گوید، هیأتی به رهبری دو تیم انتخاباتی عصر روز سه شنبه در مورد توافقات اخیر میان دو کاندید بحث می کنند.

آقای احمدزی به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، 15 عضو برجستهء هر دو تیم در مورد مسایل کلیدی برای رسیدن به یک نتیجهء بنیادی گفتگو می کنند:

"ما به این گفتکو های خود ساعت 5 شام امروز ادامه می دهیم هر دو تیم متعهد اند تا بحث های خود را آغاز نمایند. ما تیم 15 نفری داریم که تمرکز آن به موضوعات کلیدی که قبلاً ذکر شده است. و ما چشم براه یک کار بنیادی هستیم."

اما آقای احمدزی نگفت که نماینده گان این دو تیم مشخصاً روی کدام مسایل کلیدی بحث خواهند کرد.

گفتنیست که اعلامیهء مشترک که از سوی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان امضا گردیده دارای سه ماده است.

در مادهء اول گفته شده است که احترام به قانون اساسی این کشور سنگ بنای تمام اقدامات و اصلاحاتی خواهد بود که در حال حاضر و آینده مورد توجه قرار می گیرد.

در مادهء دوم اعلامیه گفته شده است که هر دو جانب به چهارچوب سیاسی که روی آن در 21 ماه سرطان توافق شد متعهد اند، و تعیین مقامات بلند رتبه مطابق به اصول توافق شده و بر مبنای شایستگی صورت بگیرد.

در این ماده هم چنان آمده است که پُست رییس اجراییه فوراً بر بنیاد فرمان رییس جمهور ایجاد گردد و لویه جرگه در مدت دو سال برگزار شود تا پُست صدراعظم اجراییوی را مورد مداقه قرار بدهد.

در ماده سوم آمده است که طرفین در بُعد سیاسی نیز متعهد به همکاری صادقانه اند و کمیسیون مشترک از اعضای دو تیم ایجاد خواهد شد.

این در حالیست که اعلام تشکیل حکومت وحدت ملی انتقاد های مردم را به همراه داشته است.

اما اشرف غنی احمدزی می گوید که به هدف جلوگیری از تضاد و ایجاد دو قطب در کشور این تصمیم را اعلام کرده اند:

"ما می خواهیم از تضاد جلوگیری نماییم، حکومت وحدت ملی، وابسته به ملیت و هویت خاص نیست، حکومت وحدت ملی حکومتی است که فعالیت های آن در یک فضای متحد انجام می شود، لذا این حکومت از سوی مردم افغانستان قابل حساب خواهد بود."

این تلاش ها در حالی انجام می شود که به تازه گی سفیر امریکا در کابل گفت که نتیجه انتخابات باید هر چه عاجل اعلان گردد و رییس جمهور جدید افغانستان در نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا اشتراک کند.

کمیسیون مستقل انتخابات هم گفته است که روند تفتیش آرا به سرعت جریان دارد و تلاش می کنند تا هر چه زودتر این روند خاتمه یابد.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG