لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

پتمن: نتیجه انتخابات هر چه باشد، برای هر دو تیم قابل قبول است


صدیق پتمن یک عضو تیم تحول و تداوم
صدیق پتمن یک عضو تیم تحول و تداوم

تیم های انتخاباتی تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی می گویند که توافق بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی با در نظر داشت شرایط فعلی افغانستان صورت گرفته است.

اعضای این دو تیم گفتند که یک کمیته مشترک کار را روی جزییات توافقات سیاسی آغاز کرده است.

صدیق پتمن یک عضو تیم تحول و تداوم در صحبت با رادیو آزادی در مورد نتیجه انتخابات گفت که این نتیجه هر چی باشد برای هر دو تیم قابل پذیرش است.

آقای پتمن در ادامه به امیدواری گفت که اختلاف عمده در راستای پروسهء تفتیش آراء میان دو تیم به وجود نخواهد آمد:

" اینجا جوانان کار می کنند ممکن بعضی اوقات احساساتی شوند اما این مساله به این معنی نیست که رهبری تیم ها با هم اختلاف دارند.

جنجال های خورد و کوچک میان جوانان ایجاد خواهند شد اما پروسه ادامه می یابد و هر دو تیم به آن متعهد اند.

امیدوار هستم جنجال عمده که دو تیم را از هم جدا بسازد بروز نمی کند، توافق تخنیکی موجود است و روز دیگر ابطال آراء آغاز می شود.

امیدوارم که هر دو تیم متعهد باقی بمانند و تفتیش آراء انتخابات نتیجه بدهد."

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله به روز جمعه به دنبال دومین مسافرت جان کری وزیر خارجه امریکا به کابل یک اعلامیه مشترک را امضا کردند.

این اعلامیه سه ماده دارد و هر دو تیم متعهد شده اند که مطابق این اعلامیه اقدامات را در خصوص ایجاد حکومت وحدت ملی و ترتیب برنامه های مشترک روی دست گیرند.

در همین حال فضل الرحمن اوریا یک عضو دسته انتخاباتی اصلاحات و همگرایی نیز گفت که نتیجه انتخابات هر چی باشد برای آنها پذیرفتنی است:

" تفتیش آراء که فعلاً ادامه دارد، دقیق ترین و شفاف ترین تفتیش در شرایط کنونی شمرده می شود.

نتایج این تفتیش هر چی باشد برای تیم اصلاحات و همگرایی قابل قبول است.

اما جنجال در ارتباط به این پروسه در سطوح بالا قطعاً ممکن نیست اما در سطوح پایین جنجال است و این جنجال ادامه می یابد و این جنجال خوب است.

به طور مثال ناظرین و کارمندان هر دو تیم در سطوح پایین بالای یک رای هم محکم ایستاد می شوند که این پاک است و یا ناپاک است تا زمانیکه قناعت شان فراهم نشده باشد."

بیش از دو هفته از آغاز روند تفتیش صد در صدی آراء دور دوم انتخابات افغانستان می گذرد.

این پروسه تا حال چند بار به دلیل اختلافات میان دسته های انتخاباتی با تاخیر و وقفه نیز رو به رو شده است.

بر بنیاد معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تا حال آرای پنج هزار و دو صد و هفتاد و یک صندوق که حدود 25 درصد مجموع آراء را در بر می گیرد بررسی شده است.

هر دو دسته انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان انتظار دارند که روند تفتیش آراء تا هفته دوم ماه سنبله به پایان برسد.

XS
SM
MD
LG