لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

جان کری با عبدالله عبدالله و اشرف غنی، جداگانه ملاقات کرد


قرار است امروز وزیر خارجه امریکا جان کری بار دیگر با دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان در کابل ملاقات نماید.

جان کری دیروز بعد از رسیدن به کابل در سفارت امریکا با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله جداگانه صحبت کرد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بعد از آن به مشکلات روبه رو شد که تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله ناظران خود را از کمیسیون مستقل انتخابات خارج کرد و اتهام وارد نمود که این کمیسیون بی طرف نیست.

برای حل این معضل در اواسط ماه جولای وزیر خارجه امریکا جان کری به کابل سفر کرد و دو کاندید با میانجیگری وی موافقه نمودند که تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از نو تفتیش شود.

اما تفتیش بیش از هشت میلیون رای هنوز هم چندین بار به تعویق افتاده و تا اکنون از جمله 23 هزار صندوق رای تنها رای 5 هزار صندوق تفتیش شده است.

فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم اشرف غنی احمدزی می گوید جان کری در ملاقات شب گذشته با اشرف غنی احمدزی از پیشرفت های که در تفتیش آرا به اساس موافقت قبلی صورت گرفته است ستایش نمود و تاکید کرد که هردو طرف باید نتاییج انتخابات را بپذیرند.

جاری کری دفعه قبل بر تشکیل حکومت وحدت ملی پا فشاری می کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا جین ساکی طی اعلامیه گفته است که جان کری در جریان سفر به کابل دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان را تشویق خواهد کرد موافقتی را که در ماه جولای ترتیب شده عملی کنند و یک چوکات سیاسی را تشکیل بدهند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول مقامات امریکایی که با آقای کری در این سفر همراه می باشند خبر داده است که می گویند جان کری از اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله بطور شخصی خواهش خواهد کرد که اختلافات خود را قبل از مجلس سران ناتو که در ماه سپتمبر در ویلز برگذار می گردد رفع نمایند و در مورد سرنوشت خود و کشورشان تصمیم بگیرند.

مقامات امریکایی همچنان گفته اند که مجلس سران ناتو یک فرصتی خوبی می باشد که رییس جمهور نو افغانستان خود و اعضای کابینه اش را به سران ناتو معرفی نماید.

XS
SM
MD
LG