لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

نور: اینجا کمیسیون مستقل انتخابات است نه میدان جنگ و بُزکشی


یک روز پس از برخورد فزیکی میان دو تن از ناظرین هر دو تیم انتخاباتی در هنگام تفتیش آراء، کمیسیون مستقل انتخابات می گوید با فرستادن مکتوبی از هر دو نامزد ریاست جمهوری خواسته است که چنین حادثه نباید تکرار شود.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به تیم های انتخاباتی هر دو نامزد هشدار داد که در صورت ادامه اینگونه جنجال ها، با برخورد جدی کمیسیون انتخابات مواجه خواهند شد:

" کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم دارد امروز به هر دو ستاد انتخاباتی مکتوب رسمی بفرستد تا چنین موارد پس از این تکرار نشود و جداً کمیسیون مستقل انتخابات از هر دو کاندید، نماینده های تخنیکی و ناظرین شان می خواهد که اغراض و اعمال شخصی خود را مطرح نکند اینجا کمیسیون مستقل انتخابات است و ناظرین و مشاهدین باید روند را ببینند زیرا اینجا کدام میدان جنگ و بُزکشی نیست. "

دو تن از ناظرین تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری روز چهارشنبه پس از اختلاف نظر در جریان تفتیش آرا در یکی از هنگرهای کمیسیون مستقل انتخابات با هم درگیر شدند.

روی همین دلیل روند شمارش آرا تا چند دقیقه متوقف شد، اما پس از مداخله مسوولان تیم تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی مشکل برطرف شد.

گفته می شود که در این برخورد فزیکی، دو تن از ناظرین هر دو تیم انتخاباتی زخمی شده اند.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به شکل خوب و منظم به پیش می رود.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون گفت که از آغاز روند تفیتش آرا تاکنون بیش از چهار هزار و سه صد صندوق مورد بررسی مجدد قرار گرفته است:

" دیروز کمیسیون انتخابات توانست در حدود 673 صندوق را بررسی کند ارقامی که از ابتدا ربع اول تاکنون در نزد کمیسیون موجود است و صندوق ها تفتیش شده به 4367 صندوق میرسد. "

آقای نور گفت، میان تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری و سازمان ملل متحد بخاطر بهبود روند تفتیش آرا روز چهارشنبه نیز بحث های صورت گرفت.

او گفت تا کنون آرای صندوق های ولایات کابل، قندهار، فاریاب، لوگر، پکتیا، غزنی و سرپل بررسی شده اند.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که روند تفتیش آراء به شکل خوب به پیش میرود اما سفیر فرانسه در کابل و شماری از نهاد های نظارت کننده پروسه انتخابات می گوید که روند تفتیش آرا به کندی به پیش می رود.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG