لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

هر تلاش در انتخابات افغانستان، باعث تنش تازهء سیاسی شده است


تسریع پروسه تفتیش آرای دور دوم انتخابات افغانستان به قاطعیت نیاز دارد تا نگرانی های موجود در زمینهء امنیت و بی ثباتی را از بین ببرد که در آستانهء خروج نیرو های امریکایی از این کشور افزایش یافته است. اما تلاش های جاری در این رابطه دشواری های تازهء سیاسی را به وجود آورده است.

مقامات کمسیون انتخابات افغانستان و ناظران بین المللی باید در حضور نماینده گان هردو نامزد، حدود هشت ملیون رای را بررسی و تفتیش کنند.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس تیم های هردو نامزد ادعا می کنند که در مورد تعدادی از آرا شک دارند که گاهی هم دعوای بین آن ها در مورد یک صندوق رای چهار ساعت دوام می کند.

یک مقام سازمان ملل متحد که از افشای نامش خودداری کرده است به آژانس خبری فرانس پرس گفته است:

"ما در مورد تفتیش آرا یک طرزالعمل داریم که براساس آن صندوق های مشکوک را جدا می کنیم."

اما به نوشته آژانس خبری فرانس پرس یک شفت کاری به پایان رسید و از جملهء 23 هزار صندوق موجود، هنوز دعوا بالای یکی از آن هم به پایان نرسیده بود.

سلیم پکتین یک عضو تیم اشرف غنی احمدزی می گوید، تیک مارک ها مسالهء اساسی مورد اختلاف بوده، همچنان در برخی مراکز نسبت به تعداد رای دهنده گان کارت های بیشتر به صندوق ها ریخته شده و در عقب کارت ها هم تاپه نشده است.

به گفته وی در صورتیکه تیم های نامزدان و کمسیون انتخابات به موافقت نرسند در آن صورت از کارشناسان فنی سازمان ملل متحد کمک خواسته می شود.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس تا شام روز دوشنبه از جمله 23 هزار صندوق صرف حدود دوهزار آن تفتیش شده بود و هفتهء آینده در مرحلهء دیگر کار باطل ساختن آرای تقلبی آغاز می شود که تا هنوز هم خیلی از مسایل فنی آن حل نشده است.

یک ناظر بین المللی که از افشای نامش خودداری کرده است به آژانس خبری فرانس پرس گفته است که تا هنوز در مورد اینکه یک صندوق به پروسهء باطل شدن ارسال شود یانه، همهء مسایل حل نشده است. به گفتهء وی اصول و مقررات در حال تغییر است و چنین به نظر می رسد که همهء مقامات نخواهند توانست اصول و مقررات جدید را مطالعه کنند.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس در حالیکه عملیات به رهبری ایالات متحدهء امریکا بر ضد طالبان در افغانستان رو به کاهش است، برای آنکه وضعیت امنیتی و اقتصادی رو به وخامت نه نهد، خیلی مهم است تا هرچه زودتر حکومت جدید قانونی به قدرت برسد.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد، مراسم تحلیف جانشین حامدکرزی در اخیر ماه جاری در نظر گرفته شده است، اما با در نظرداشت تاخیر در پروسهء تفتیش آرا تردید آن وجود دارد که مقامات کمسیون انتخابات نتوانند تا موعد تعیین شده، منازعهء موجود در مورد انتخابات را پایان داده برنده را اعلان کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG