لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

نور: ناظرین تیم اصلاحات و همگرایی به پروسهء تفتیش آرا پیوستند


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

سر انجام یک روز پس از آغاز دوباره پروسه تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ناظرین تیم اصلاحات و همگرایی نیز به این پروسه یکجا شدند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که پس از این، هیچ مشکل جدی در روند تفتیش آرا پیش نخواهد شد زیرا پروسیجر کاری نهایی شده است.

آقای نور گفت که روند تفتیش در دو شفت توسط دو صد تیم کاری انجام می شود و قرار است به زودی جهت سرعت بخشیدن روند تفتیش در شمار کارمندان تیم های کاری نیز افزایش به میان آید.

وی می گوید، با آغاز پروسه تفتیش آرا پس از چاشت روز یکشنبه به تعداد 400 صندوق رای تفتیش شده است:

" خوشبختانه به روند تفتیش تیم اصلاحات و همگرایی پیوست و روند تفتیش ساعت هفت و ده دقیقه صبح در حضور داشت ناظرین هر دو تیم انتخاباتی، مشاهدین ملی و بین المللی رسماً آغاز شد. این روند به شکل نورمال پیش می رود."

بعد از این کدام مشکل جدی موجود نیست. از لحاظ تخنیکی کمیسیون مستقل انتخابت هم چک لست و پروسیجری که نهایی شده آنرا نهایی می داند."

آقای نور می گوید که تا کنون بیش از بیست و یک هزار و نُه صد صندوق رای که 92 اعشاریه 4 درصد آرای انتخاباتی را تشکیل می دهد از سراسر کشور به همکاری آیساف به دفتر مرکزی کمیسیون مواصلت کرده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار است روند انتقال مواد حساس انتخاباتی از ولایات به مرکز تا دو روز آینده تکمیل گردد.

پروسه تفتیش آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پس از چهارمین بار توقف به ساعت 2 بعد از ظهر روز یکشنبه با حضور داشت ناظرین ملی و بین المللی آغاز شد.

هر چند تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نسبت به آغاز این پروسه از خود عکس العمل نشان داد، اما صبح روز دوشنبه ناظرین این تیم یکبار دیگر به پروسه پیوستند.

جنرال امر الله امان یک عضو تیم اصلاحات و همگرایی می گوید که پس از نشستی که با دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یونما و کمیسیون مستقل انتخابات داشتند به توافقاتی در باره طرزالعمل ابطال و تایید آرا دست یافته اند:

" ماده دوازدهم، معیار های که از آرا باطل می شود و تیک مارک ها مشابهت داشته باشند، معیار آن چندانه باشد که بعد از آن صندوق آرای محل به ریکونت می رود و ماده شانزدهم هم کاندیدان محترمی که در دور اول رای چه تعداد داشتند و در دور دوم به فاصله کوتاه چقدر تفاوت ها کرده است.

دیروز ما جلسهء با یونما و کمیسیون محترم داشتیم که توافق شان به ماده 12 و 16 صورت گرفت."

در عین حال تیم تحول و تداوم از آغاز پروسه تفتیش و پیوستن ناظرین تیم اصلاحات و همگرایی به روند تفتیش استقبال می کند.

حلیم فدایی یک عضو این تیم روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که هر دو تیم انتخاباتی باید در راستای تقویت این پروسه متعهد بمانند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG