لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

والی غور عامل کشتار 14 فرد ملکی در این ولایت را افشا کرد


پس از حدود ده روز از کشته شدن 14 غیر نظامی از سوی مردان مسلح در غور، والی این ولایت می گوید یکی از عاملین این رویداد یک قوماندان طالبان بوده که سه ماه قبل در نتیجه فشار برخی متنفذین و چند تن از اعضای شورای ملی از زندان رها شده است.

سید انور رحمتی والی غور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این قوماندان طالبان که قاری رحمت الله نام دارد سال گذشته از سوی ارگان های امنیتی در شهر چغچران این ولایت دستگیر شده بود.

آقای رحمتی گفت، سه ماه می شود این قوماندان طالبان از زندان رها شده و حالا آزادانه در ولسوالی دره مرغاب ولایت غور گشت و گذار دارد:

" متاسفانه در نتیجه سهل انگاری و عدم توجهء بخش عدلی و قضایی و وساطت برخی از متنفذین این فرد از زندان رها شده است.

شما گفتید که این قوماندان به وساطت شماری متنفذین آزاد شده آیا در میان آنها اعضا شورای ملی نیز شامل اند؟

چیزی را که من عرض کردم شامل همه می شود. می دانید که متنفذین شامل هر طبقه و مجمع اجتماعی می تواند باشد."

اما آقای رحمتی مشخصاً نگفت که در میان اعضای شورای ملی کی ها در رهایی این قوماندان طالبان پافشاری داشته است.

آقای رحمتی گفت، رییس جمهور هیأتی را که قبلاً جهت تحقیق در خصوص کشته شدن 14 غیر نظامی در ولایت غور تعیین کرده است ممکن روز یکشنبه کارش را آغاز کند.

رییس جمهور کرزی یکشنبه هفته گذشته هیأتی را به ریاست منشی عبدالمجید یکی از مشاورین اش موظف ساخت تا در ارتباط به قتل این تعداد غیر نظامیان در ولایت غور تحقیق کند.

مردان مسلح حدود ده روز قبل دو موتر حامل مسافرین را در ولایت غور متوقف کرده و 14 غیر نظامی را هدف قرار دادند که سه زن نیز مشمول کشته شده گان بودند.

از سوی هم فهیم قایم قوماندان امنیه ولایت غور نیز با اظهارات والی این ولایت موافق بوده و می گوید که تلاش دارند تا قاری رحمت الله قومندان طالبان را دوباره دستگیر کنند.

خواستیم در این مورد دیدگاه وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان را نیز داشته باشیم اما معاون سخنگوی وزارت داخله و سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی از ابراز نظر در این خصوص خودداری کردند.

در این حال شماری از نماینده های مردم غور در ولسی جرگه افغانستان این ادعا ها را تایید می کنند که گویا این قوماندان طالبان به وسیله برخی از اعضای شورای ملی از زندان آزاد شده است.

رقیه نایل و سیما جوینده دو تن از نماینده های مردم غور در ولسی جرگه در مورد چنین گفتند:

"ادعا بر این است که به وساطت اعضای شورای ملی که شامل یکی دو تن از اعضای ولسی جرگه و یک سناتور و رییس شورای صلح ولایت غور همکاری کرده و این فرد از زندان رها می شود و سپس دست به این قتل و کشتار می زند."

" کسانیکه به اتهام انتحار و انفجار دستگیر می شوند در این شک نداریم که به همکاری خود حکومت ما رها می شوند."

پیش از این شماری از نهاد های جامعه مدنی و مردم عام در کابل، غور و شماری ولایت دیگر بخاطر کشته شدن 14غیر نظامی در ولایت غور دست به اعتراض زده و این عمل را به شدت تقبیح کردند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز حمله بر جان غیر نظامیان در غور را تقیبح کرده و خواهان بررسی فوری و کامل این حادثه شده است.

آگاهان انتقاد دارند که نه تنها در رویداد اخیر ولایت غور بلکه در شماری حوادث دیگر نیز برخی از جنایتکاران و افراد وابسته به طالبان مسلح که از زندان های کشور آزاد شده اند، دست دارند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG