لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

امریکا از طرح ملل متحد در مورد روند تفتیش آرا استقبال کرد


سفیر امریکا در کابل از هر دو نامزد ریاست جمهوری می خواهد تا در پروسه تفتیش آرا که از روز شنبه از سر گرفته خواهد شد، شرکت کنند.

جیمز کننگهم در خبرنامهء که عصر دیروز پخش شد، گفته است: از طرز العملی که سازمان ملل متحد در مورد تفتیش و باطل سازی آرا تهیه کرده، استقبال می کند.

بر اساس این طرح، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، مطابق قانون اساسی این کشور و معیار های بین المللی، دارای صلاحیت تفتیش و باطل کردن آرا است.

جیمز کننگهم سفیر امریکا در کابل در اعلامیهء گفته است: هر دو نامزد ریاست جمهوری باید به تیم های خود رهنمایی کنند که به صورت کامل و سازنده در روند تفتیش که از دوم اگست یعنی روز شنبه از سر گرفته می شود، شرکت کنند.

آقای کننگهم گفته که هدف ایالات متحده واضح است که رئیس جمهور نو افغانستان تا اخیر ماه اگست مراسم تحلیف را به جا آورد.

اما برخی اختلاف ها هنوز هم میان دو تیم موجود است. تیم اصلاحات و همگرایی می گوید: مهم ترین خواست های آنها در این طرح جا داده نشده است.

سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی به رادیو آزادی گفت: آنها از نخست خواهان دادن صلاحیت های عمومی برای سازمان ملل متحد بودند زیرا به گفته وی، کمیسیون مستقل انتخابات نزد آنها بی اعتبار است.

آقای سانچارکی همچنان ابراز تردید کرد که اعضای این تیم در پروسه تفتیش و بازشماری آرا به روز شنبه شرکت کنند:

" تا زمانی که ملاحظات ما به صورت جدی، در نظر گرفته نشود، چه روز شنبه و یا روز بعدش روند تفتیش آغاز شود، ما نمی توانیم وارد این روند شویم بخاطریکه قناعت ما تا حالا حاصل نشده و اگر تفتیش به خاطر تفتیش باشد، می توانند آنرا شروع کنند. اگر تفتیش به خاطر تامین شفافیت انتخابات باشد، با این شکل لایحه و روند، هدف بر آورده نمی شود."

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود: این بار روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات بر اساس طرزالعمل جدیدی که هر دو تیم انتخاباتی آنرا پذیرفته اند به پیش خواهد رفت.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: این طرزالعمل به اساس چک لست قبلی و پیشنهاد های سازمان ملل متحد تهیه شده است.

با آنکه تیم اصلاحات و همگرایی در مورد این طرزالعمل از نادیده گرفتن برخی خواست هایش سخن می گوید، اما تیم تحول و تداوم می گوید: از این طرح سازمان ملل متحد استقبال می کند.

طاهر زُهیر سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی می گوید، بخش اعظمی از خواست های تیم رقیب آنها پذیرفته شده است:

" هر چند که ما در برخی از قسمت های این طرح، ملاحظات خاص خود را داشتیم و داریم اما با آن هم از این طرح استقبال کردیم و از آن حمایت می کنیم. حال که سازمان ملل متحد طرح را ساخته، فکر کنم دیگر دلیلی وجود ندارد که باز هم پروسه تفتیش آرا به سکته گی و کُندی مواجه شود بلکه بر اساس این طرح، پروسه تفتیش باید به سرعت پیش برده شود."

از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود یک و نیم ماه می گذرد.

سازمان ملل متحد از هر گونه تاخیر در مورد تفتیش آرا هشدار داده است. یان کوبیش نماینده خاص این سازمان برای افغانستان می گوید: تاخیر در این روند تاثیر خیلی منفی و بزرگ بالای وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان خواهد داشت.

حدود دو هفته از آغاز روند تفتیش گذشته و تا حالا سه بار این روند متوقف شده است. قرار است شنبه پروسه باز شماری از سر گرفته شود و این در حالیست که از جدول زمانی تعیین شده برای این روند، فقط یک هفته آن باقی مانده است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG