لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

کری: هر دو کاندید، مطابق به توافق که صورت گرفته، عمل کنند


به گفته یک مقام ارشد اداره اوباما، مقالهء جان کری وزیر خارجه امریکا در حالی نشر شد که شرایط موافقتنامه میان هر دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان تا هنوز افشاء نشده و به گفتهء وی اطلاعات نادرست و همزمان شایعات در مورد آن افزایش یافته است.

این توافق در دوازدهم جولای در جریان بازدید جان کری وزیر خارجه امریکا از کابل و ملاقات وی با هر دو کاندید ریاست جمهوری صورت گرفت.

این موافقت در حالی صورت گرفت که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اشرف غنی احمدزی را برنده نتایج ابتدایی آرا خواند.

اما عبدالله عبدالله نتایج را نپذیرفته و ادعای تقلب گسترده در انتخابات افغانستان را کرد.

جان کری در آنزمان به هدف حل تنش های انتخاباتی افغانستان به کابل آمد و توانست هر دو کاندید را به تفتیش هشت میلیون آرا و ایجاد یک حکومت وحدت ملی آماده بسازد.

این مقام ارشد امریکایی که نخواسته نامش گرفته شود به واشنگتن پوست گفته است، هر کاندید در صورت برنده شدن پست ها و وظایف مختلف را به حامیان اش وعده سپرده و هر کسی که برنده شود بخاطر حکومت وحدت ملی نمیواند طبق وعده های قبلی پوست ها را در اختیار حامیان اش قرار دهد.

کری در پاسخ به گزارش های ضد و نقیض که بر اساس آن رییس جمهور برنده صلاحیتی کمتری بر صدراعظم خواهد داشت و یا برعکس آن نوشته است:

" من در همانجا بودم و برایتان گفته میتوانم که در آن سند یک صفحه یی کدام موضوع گنجانیده نشده بود. "

وی گفته است، این توافقنامه قانون اساسی افغانستان را نقض نمی کند و این سند نهاد های افغانستان و رییس جمهور را منحیث رییس دولت احترام می گذارد.

وزیر خارجه امریکا همچنان گفته است، در این توافقنامه از ایجاد یک سیستم پارلمانی نیز ذکر نشده است، به گفتهء کری روی ایجاد پوست رییس اجرایوی توافق شده و آن شخص تا برگزاری لویه جرگه به رییس جمهور گزارش خواهد داد تا زمانیکه رییس جمهور لویه جرگه را بخاطر تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک تغییر دایمی به نفع کشور است یا نه.

جان کری می گوید، چیزی را که این توافق نامه مهیا می سازد فرصت مهمی برای هر دو کاندید است تا از رقابت سیاسی به سوی دولتمداری واقعی حرکت نمایند.

این فرصتی است برای آنها تا باهم یکجا برای ایجاد یک دولت فراگیری که از همه اقشار جامعه نمایندگی کند.

به گفتهء وی هر دیموکراسی به یک نکته ای تعیین کننده میرسد که منافع کشور از منافع سیاستمداران باید به مراتب مهمتر باشند. امروز افغانستان در همان نکته مهم قرار دارد.

واشنگتن پوست به نقل از مقام ارشد امریکایی که نامش گرفته نشده می نویسد، امریکا از اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله میخواهد تا این توافقنامه را هر چه زودتر امضاء کنند و بعداً میتوانند به جرییات این توافقنامه پرداخته و آنرا با حامیان شان در میان بگذارند.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز طرح پیشنهاد شده از سوی سازمان ملل برای تفتیش آرا را پذیرفت.

گفته شده، روند تفتیش آرا که بمناسبت عید متوقف شده بود دوباره بروز شنبه از سر گرفته میشود.

مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان که قرار بود در ماه اگست برگزار شود اکنون تا مدت نامعلوم به تعویق افتاده است.

XS
SM
MD
LG