لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

نقش امریکا در انتخابات افغانستان!


نشریهء نیوز وایس در مقالهء انتخابات افغانستان و نقش ایالات متحدهء امریکا درین انتخابات را بررسی کرده است.

عنوان این مقاله است "اهداف ایالات متحدهء امریکا برای انتخابات افغانستان خیلی متفاوت تر از آن اهدافیست که در گذشته داشت."

در بخشی ازین مقاله همچنان بالای صلاحیتهای رییس جمهور حامد کرزی و اینکه چرا رییس جمهور آینده ازین صلاحیتها برخوردار نخواهد بود، تمرکز شده است.

نیوز وایس نوشته است که رویداد های چند هفتهء اخیر نشان می دهند که افغان ها دیموکراسی امریکایی را چندان نپذیرفته اند.

افغانستان حالا در وسط پروسهء تفتیش آرا قرار دارد، پروسهء که توسط سازمان ملل متحد نظارت می شود.

به نوشتهء نیوز وایس واضح است که تفتیش آرا برندهء انتخابات و این را که چه کسی رییس جمهور آیندهء افغانستان می شود روشن خواهد ساخت. آنچه روشن نیست اینست که برندهء انتخابات چه قدرتی خواهد داشت و نامزد بازنده چه نقشی را در حکومت آینده بازی خواهد کرد.

نیوز وایس می نویسد، به اساس برنامهء که با میانجیگری جان کری وزیر خارجهء امریکا بالای آن موافقت شد، رییس جمهور آیندهء افغانستان قدرتی را که حالا حامد کرزی در اختیار دارد، نخواهد داشت.

نیوز وایس می نویسد، رییس جمهور کرزی حالا یک نوع مدیریت یا "صلاحیت استبدادی" دارد. در حالی که رییس جمهور آینده صلاحیت های خود را با یک مقام اجرائیوی دیگر که شبیه صدر اعظم است تقسیم خواهد کرد.

به باور نویسندهء این مقالهء نیوز وایس، این کار ممکن است حامد کرزی را در حفظ گوشهء از قدرت و صلاحیت هایش کمک کند، هر چند خود او این برنامه را مهندسی نکرده و این سازش به طور علنی توسط ایالات متحدهء امریکا سازماندهی شده است.

موافقتی که میان کاندیدان انتخابات افغانستان به میانجیگری جان کری صورت گرفت، احتمالاً در قانون اساسی افغانستان تعدیل خواهد آورد و از قدرت رییس جمهور خواهد کاست.

نیوز وایس می نویسد، قانون اساسی افغانستان که در سال 2004 به حمایت حکومت جورج دبلیو بوش تصویب شد، به رییس جمهور افغانستان آنقدر صلاحیت و قدرت داده است که در آنزمان حتی برای دیک چینی معاون رییس جمهور امریکا حیران کننده بود.

به نوشتهء نشریه، قانون اساسی افغانستان به رییس جمهور این کشور حتی نسبت به همتای امریکایی اش صلاحیت بیشتر می دهد.

نویسندهء مقاله نیوز وایس باور دارد که در سال 2004 این کار به دلیل آن شد که امریکا بتواند افغانستان را از طریق رییس جمهور آن اداره کند. این سیاست تا زمانی کارایی داشت که حامد کرزی انعطاف پذیر و مُطیع بود.

در ادامهء همین مقاله آمده است که در سال 2009 همه چیز تغییر کرد. از موجودیت فساد اداری در ادارهء به رهبری حامد کرزی دیگر نمی شد چشم پوشی کرد و ایالات متحده تصمیم گرفت که کرزی را کنار بزند.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2009 تلاش ها برای پیروزی عبدالله عبدالله ناکام شدند و روابط میان ایالات متحده و حامد کرزی آنقدر خراب شد که دیگر قابل ترمیم نبود.

نیوز وایس می نویسد، حالا سال 2014 است و ایالات متحدهء امریکا یک بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نقش مرکزی را بازی می کند.

به نوشتهء این نشریه، افغان ها اهمیت توافق میان دو نامزد را که جان کری به وجود آورد می دانند، اما در بارهء نفوذ امریکا بالای رییس جمهور آینده نگران هستند.

نیوز وایس می نویسد، مخصوصاً جوانان افغان مطمین نیستند که حکومت رییس جمهور آینده کمتر از حکومت کرزی فاسد خواهد بود.

XS
SM
MD
LG