لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

نیازی: افغانها باید بخاطر تامین صلح عملاً کار کنند


ملا امامان مساجد شهر کابل در خطبه های عیدی از مخالفان مسلح خواستند تا به پروسهء صلح بپیوندند.

روز دوشنبه همانند کشور های دیگر اسلامی از روز اول عید سعید فطر در افغانستان تجلیل شد.

ملا امامان مساجد شهر کابل در خطبه های عیدی جنگ و خونریزی را در افغانستان محکوم کرده و از همه افغان ها خواستند تا عملاً در تامین صلح در افغانستان کار کنند.

داکتر ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان در خطبه اش گفت که بدون صلح، تعلیم، ترقی و حتی عبادت هم صورت نمی گیرد.

"یکی صلح سیاسی است، دیگر اقتصادی و یکی هم صلح اسلامی است، بیاید در پرتو قرآن و سنت و احکام دینی صلح را بیاوریم، زمانیکه در یک کشور صلح نباشد، ترقی، تعلیم و حتی عبادت به درستی صورت نمی گیرد، به صلح بیاید کوشش کنیم و در آوردن صلح همه ما مکلف و مجبور هستیم و این مسوولیت یک گروه خاص نیست."

او گفت، افغانستان خانهء مشترک همه افغان هاست، و افغانان مکلف اند برای پیشرفت های صلح و بازسازی در این کشور تلاش های بیشتر را به خرچ بدهند.

قبل از این شورای عالی صلح افغانستان و شورای سرتاسری علماء افغانستان هم از مخالفان مسلح خواسته بود تا از جنگ دست بردارند و به پروسهء صلح بپیوندند.

در روز اول عید سعید فطر تدابیر خاص امنیتی در شهر کابل روی دست گرفته شده است و در نقاط کلیدی و در های ورودی به شهر کابل تلاشی نیروهای امنیتی افغان جریان دارد.

در این حال برخی از باشنده گان شهر کابل پس از ادای نماز در برخی از نقاط شهر از فراه رسیدن عید با خوشی استقبال کردند.

در منطقهء جمال مینه شهر کابل در زیارت سخی و برخی از محلات تفریحی رقص و پای کوبی ها برگزار شد و مردم روز اول عید را به خوشی تجلیل کردند.

عید از جمله مراسم عنعنویست که همه سال دو بار در کشور های اسلامی به شمول افغانستان تجلیل می شود.

ژوبین احمدی!

XS
SM
MD
LG