لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

اشتراک افغانهای اهل هنود و سکهـ در مراسم عید مسلمانان!


در کنار مسلمانان در افغانستان، افغان های اهل هنود و سکهـ نیز در بعضی مراسم عید اشتراک نموده و روز های خوشی مسلمانان را برای آنان تبریک می گویند.

این افغان های اهل هنود و سکهـ می گویند، آنها در روز های عید به خانه های دوستان مسلمان شان رفته و با آنان چای، میوه و غذا صرف می کنند.

درلوگ سنگهـ یکی از باشنده های شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان در روز های عید شیرینی و شیر را برای مسلمانانی که در روز های عید به خانه های آنها می روند آماده می سازند:

"اگر چی مذهب مختلف است اما ما هر چیز را شریک داریم، این کدام مساله نیست ما میایم همرای دوستان عید مبارکی می کنیم ، آنها به خانه ما می آیند و ما به خانه آنها می رویم اما این عید ما نیست ما از خاطر دوستانی که در عید به خانه ما می آیند آماده گی می گیریم."

درلوگ سنگهـ می گوید، خوردنی های را که افغان ها در روز های عید در خانه های شان برای پذیرایی مهمانان آماده می سازند مورد علاقه آنها نیز می باشد.

به اساس گزارش ها، همین حالا حدود 500 خانواده اهل هنود و سکهـ در ولایات کابل، غزنی، ننگرهار و خوست زندگی می کنند.

در همین حال برخی از اطفال اهل هنود نیز می گویند، آنها در روز های عید به خانه های دوستان مسلمان شان رفته، و با آنان خوشی عید را جشن می گیرند.

نیردوش سنگهـ یک تن از این اطفال به رادیو آزادی گفت، زمانیکه آنها در روز های عید به خانه های دوستان مسلمانان شان می روند برای آنها عیدی هم داده می شود:

"بلی ما در روز های عید به خانه افغان ها می رویم زمانیکه در غزنی زندگی می کردیم در پهلوی خانه ما افغان ها بودند در روز های عید به خانه آنها می رفتیم برای ما چیز های خوب خوب می آوردند و ما می خوردیم عید را با ما تجلیل می کردند."

بر علاوه مردان و اطفال افغان های اهل هنود و سکهـ زنان آنها نیز می گویند، بخاطر روز های عید آنها خانه های خود را پاک کرده و غذا های خوب می پزند.

مندرا یک تن از این خانم ها در صحبت با رادیو آزادی گفت، وی با کودکانش در روز های عید به خانه های مسلمان های که با آنان دوستی دارند، بخاطر تبریکی عید می رود:

" در عید ما کار می کنیم غذا پخته می کنیم، شیرینی هم آماده می کنیم و به خانه دوستان میروم بخاطر تبریکی عید، آنها نیز به خانه ما می آیند و ما برای شان شیر و شیرینی می دهیم."

افغان های اهل هنود و سکهـ می گویند، آنها نیز مانند مسلمانان روز های خاص مذهبی و فرهنگی خود را جشن گرفته و تجلیل می کنند.

آنها می گویند، یکی از این مراسم جشن ویساک می باشد که همه ساله بتاریخ 24 حمل از آن برای مدت سه روز در درمسال ها تجلیل صورت می گیرد و بعضاً دوستان مسلمان شان نیز از آن دیدن می کنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG