لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۳

افضلی: طلا از معدن قره زغن بغلان بطور غیر قانونی استخراج میشود


دیده بان شفافیت افغانستان میگوید استخراج معدن طلاء قره زغن در ولسوالی دوشی ولایت بغلان به صورت غیر قانونی جریان دارد.

شرکت منابع طبیعی افغان کرستال شرکتِ است که ادارهء دیده بان شفافیت افغانستان آن را متهم به استخراج غیر قانونی ذخایر طلا از معدن قره زغن ولایت بغلان می کند.

اعضای این اداره می گویند، بر اساس قرارداد شرکت منابع طبیعی افغان کرستال مکلف بود تا پروسهء اکتشاف این معدن را تعقیب کند، اما این شرکت از سه سال به اینسو خلاف مواد قرارداد، وارد مرحلهء استخراج شده است.

سید اکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیدبان شفافیت افغانستان به روز یکشنبه طی یک نشست خبری گفت، بر اساس سروی آنان این کار باعث از دست دادن منابع و عایدات افغانستان گردیده است:

"این شرکت فعالیت ها و استخراج غیر قانونی را در ساحه انجام داده که باعث از دست دادن منابع و عایدات برای حکومت افغانستان شده، بر خلاف قراردادِ که با وزارت معادن داشته، به جای اکتشاف به مرحلهء استخراج هم رفته و به شکل غیر قانونی معدن را استخراج کرده است."

به گفتهء آقای افضلی، 80 درصد باشنده گان اطراف این معدن در فقر زنده گی می کنند که باید بر طبق قرارداد در پروسهء اکتشاف این معدن به کار استخدام می شدند، اما او می گوید، این شرکت کارمندان خارجی را در این معدن به کار گماشته است.

ادارهء دیده بان شفافیت افغانستان همچنان می گوید، امنیت ساحهء معدن از سوی محافظین این شرکت محدود ساخته شده است که داخل شدن به معدن و نظارت از آن را محدود ساخته است.

هر چند تا حالا مسوولان شرکت منابع طبیعی افغان کرستال در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما وزارت معدن و پطرولیم افغانستان این ادعا ها را رد کرده می گوید که پروسهء اکتشاف معدن توسط این شرکت به گونهء قانونی از چهار و نیم سال به این سو جریان دارد.

رفیع صدیقی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی اتهامات وارد شده بالای این شرکت را رد کرد و گفت که این ادعا انگیزهء شخصی دارد:

"یک تعداد از حلقات و افراد زیر نام استفاده از جامعه مدنی، نظارت بر منابع طبیعی و یا دیده بان شفافیت در تلاش منفعت شخصی شان هستند و ممکن است بعضی اوقات انگیزه های سیاسی و اقتصادی هم داشته باشد."

وزارت معادن افغانستان کار اکتشاف شرکت منابع طبیعی افغان کرستال را که حالا به مواد معدنی طلا تغییر نام کرده قانونی خوانده و می گوید که این شرکت در سال 1389 به تائید این وزارت و شورای وزیران برندهء قرارداد اکتشافی این معدن شد.

ساحهء معدن طلاء قره زغن که در ولسوالی دوشی ولایت بغلان موقعیت دارد، متشکل از چهار کلستر طلا بوده که استخراج آن به پیمانهء کم در طول 2 الی 3 دهه صورت گرفته است.

ژوبین احمدی!

XS
SM
MD
LG