لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

"هر دو نامزد ریاست جمهوری از تطبیق پیشنهاد یوناما حمایت کرده اند"


نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل گفته است که هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان از تطبیق پیشنهاد ملل متحد از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد معیارهای بازشماری و ابطال آرا حمایت کرده اند.

این معیارها بخش از پروسهء جامع تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

به اساس خبرنامهء یوناما یا هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل، یوناما پیشنهاد خود را در چوکات توافق تخنیکی میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در 24 ماه جولای به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ارایه کرد.

به اساس این اعلامیه، هر دو نامزد ریاست جمهوری ملاحظاتی مشخص خود را در مورد این پیشنهاد سازمان ملل متحد ابراز کرده اند، ولی هر دوی شان ابراز آمادگی کرده اند که با همین پیشنهاد به عنوان یک تلاش نیک و استوار بر بهترین معیارهای بین المللی به پیش خواهند رفت.

اعلامیه می افزاید که داکتر عبدالله و داکتر احمدزی با ابراز دیدگاه های مشترک شان گفتند که نهایی ساختن پروسهء تفتیش آرا به نفع مردم افغانستان و منافع ملی این کشور است.

سازمان ملل متحد گفته است که از ابراز دولتمردی از سوی هر دو نامزد استقبال می کند.

در اعلامیه یوناما همچنین آمده است که بر اساس پشتیبانی از دو طرف و به رسمیت شناختن اختیارات قانونی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، سازمان ملل متحد از کمیسیون می خواهد تا به تصمیم های نظارتی لازم به زودی رسیدگی کند تا مرحلهء بعدی تفتیش آرا آغاز شود.

درین حال، سفارت امریکا در کابل نیز از این اعلان یوناما استقبال کرده است.

در خبرنامه سفارت امریکا در کابل آمده است که ریيس جمهور امریکا بارک اوباما در تماس تلیفونی خود با داکتر عبدالله و داکتر احمدزی روز جمعه گفت که او ازین که آنان منافع افغانستان را پیش از هر چیز دیگر قرار داده و به کار مشترک با هم تعهد کرده اند، ستایش می کند.

اوباما افزوده است که تمایل هر دو نامزد به کنار گذاشتن اختلافات شان نشاندهنده تعهد آنان نسبت به آینده افغانستان است.

درخبرنامه آمده است که امریکا از هر دو نامزد می خواهد که برای حفظ وحدت ملی افغانستان در این گذار دموکراتیک تاریخی در فضای همکاری به جلو حرکت کنند.

این همه در حالی است که روند تفتیش صد درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیروز برای سومین بار متوقف شد.

احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که این روند به گونه موقت تا چهارم عید متوقف خواهد بود.

XS
SM
MD
LG