لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

مسعود: اگر برنده نشوم موقف اپوزسیون را انتخاب خواهم کرد


در حالی که بحث های داغ روی چگونگی تشکیل حکومت وحدت ملی در میان سیاسیون کشور جریان دارد یک عضو ارشد تیم تحول و تداوم می گوید، ایجاد چنین حکومت اصلاً به مفهوم تقسیم قدرت در کشور نخواهد بود.

احمد ضیاء مسعود، تشکیل حکومت ایتلافی را رد کرد و از تیم اصلاحات و همگرایی خواست که روی ایجاد اینگونه حکومت خیلی پافشاری نکند.

آقای مسعود که به روز جمعه در نشستی تحت نام نقش زنان در نظام سیاسی آینده در کابل صحبت می کرد گفت، در صورتی که تیم آنها برنده انتخابات نشود در موقف اپوزسیون حکومت قرار خواهند گرفت:

" اگر خدا ناخواسته در انتخابات برنده نشویم ما هیچگاهی از تیم اصلاحات و همگرایی تقاضا نمی کنیم که با ما یک حکومت ایتلافی یا مشترک را بسازد و هم چنان از این تیم نمی خواهیم که پست ریاست اجرایویی را به تیم تحول و تداوم بدهد ما می رود جامعه مدنی و موقف اپوزسیون را تشکیل میدهیم. "

آقای مسعود گفت که آنان از تیم اصلاحات و همگرایی نیز توقع دارند که اگر در انتخابات برنده نشدند چنین موقف را را اختیار کنند.

وی گفت که تیم اصلاحات و همگرایی با استفاده از فشار های خارجی، زور و تهدید تلاش دارد که در حکومت آینده تیم تحول و تداوم خود را دخیل سازد.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله هر دو نامزد ریاست جمهوری طرح ایجاد حکومت وحدت ملی پس از درهم شکستن بن بست انتخابات به میانجیگیری وزیر خارجه امریکا و نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان و بحث های دو روزه جان کیری با نامزدان ریاست جمهوری مطرح شد.

در آن زمان هر نامزد روی این طرح توافق کردند.

اما آیا تیم اصلاحات و همگرایی هم در صورت باخت شان در انتخابات موقف اپوزسیون را اختیار خواهند کرد.

سید آقا فاضل سنچارکی سخنگوی این تیم روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان نیز در صورتی که بازنده انتخابات شوند در موقف اپوزسیون قرار خواهند گرفت.

اما آقای سنچارکی از تیم تحول و تداوم خواست که در مورد اظهارات آقای مسعود موضع اش را واضح سازد:

" اظهاراتی که امروز آقای مسعود داشت این اظهارات دقیقاً روشن نیست که موقف رسمی تیم تحول و تداوم است یا موقف شخصی آقای ضیا مسعود است ما از تیم تحول و تداوم می خواهیم که موقف رسمی خود را اعلان کند که آیا صحبت های اقای مسعود موقف شان است یا صحبت های که ما اصلاحات و همگرایی داشتند. "

احمد ضیاء مسعود عضو تیم تحول و تداوم در حالی چنین اظهارات دارد که هر نامزد ریاست جمهوری بر تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کرده و گفته اند در چنین حکومت بازنده سیاسی وجود ندارد.

اما دیده می شود گفته های آقای مسعود در تضاد به این توافق نامزدان قرار دارد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG