لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

کمیسیون انتخابات بخاطر تسریع روند تفتیش آرا، از یوناما یک طرزالعمل دریافت کرد


اگرچه یوناما یا دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان جزئیات این طرز العمل پیشنهاد شده را روشن نساخته است اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، هر چه زودتر بحث را در مورد آن آغاز می کند.

اختلافات میان دو کاندید دور دوم انتخابات بر سر چگونگی روند تفتیش آرا باعث شد تا کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از یوناما پیشنهاد طرز العمل را تقاضا کند.

تا با این طرزالعمل روند تفتیش آرا را بدون اختلافات تکمیل نمایند.

در اعلامیه که نا وقت دیروز از سوی دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان نشر شده آمده است که، طرز العمل پیشنهاد شده از سوی این دفتر ظهر دیروز به رییس کمیسیون مستقل انتخابات سپرده شد.

زمانیکه در این مورد از نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات پرسیدیم وی موضوع را تایید کرده گفت:

" من اینرا تایید می کنم که ملل متحد در رابطه به یک طرز العمل یک سلسله بحث ها را با کمیسیون مستقل انتخابات داشت و یک طرز العمل خاص را پیشنهاد کرده است. اما کمیسیون مستقل تا هنوز در مورد بحث را آغاز نکرده است. دیده شود که این طرز العمل چی است و چگونه میتواند اختلافات که دو کاندید داشت را کاهش بدهد. "

قبل از این آرا بر اساس شانزده مورد تعیین شده که یازده مورد آنرا کمیسیون مستقل انتخابات و پنج دیگر اش را سازمان ملل پیشنهاد کرده بود تفتیش می شد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، در برخی از موارد میان کاندید های ریاست جمهوری افغانستان اختلاف وجود داشت که باعث شد تا موضوع به ملل متحد راجع شود.

یوناما در اعلامیه خود گفته است، طرز العمل جدید با توجه به پیشنهادات هر دو کاندید بر اساس قانون اساسی افغانستان ایجاد شده است.

در اعلامیه آمده است که یوناما قادر به بدست آوردن موافقت هر دو و یا یکی از کاندیدان به یک متن مشترک که قابل پذیرش هر دو کاندید باشد نگردید بنابرین یوناما یک متن را که در آن نقاط مشروع که در جریان گفتگو ها مطرح شده بود با در نظر داشت نورم های بین المللی و وضعیت خاص افغانستان پیشنهاد کرده است.

یوناما همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خواسته تا با سرعت لازم تصامین تنظیمی خویش را در مورد طرز العمل پیشنهاد شده اتخاذ کند تا مرحله بعدی تفتیش آغاز شود.

XS
SM
MD
LG