لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

نور: تبعه خارجی که بدون اسناد به نفع عبدالله تفتیش می کرد به امنیت ملی سپرده شد


پس از آنکه در برخی رسانه های کشور گزارش ها در خصوص نظارت غیرقانونی روند تفتیش آرا توسط یک تبعه خارجی به نفع عبدالله عبدالله به نشر رسید کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که این فرد خارجی را به ریاست امنیت ملی سپرده است.

مسوولان در این کمیسیون گفتند که این تبعه خارجی بعد از آن به موظفین امنیت ملی تسلیم داده شد که بدون داشتن کارت نظارت از پروسه تفتیش آرا نظارت می کرد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت که هیچ تبعه خارجی اجازه ندارد که از روند انتخابات افغانستان به نفع یک نامزد نظارت کند:

" فردیکه پریروز به کمیسیون آمده بود و کارت هویت و یا نظارت نداشت از سوی کمیسیون انتخابات به ریاست امنیت ملی سپرده شد آنها باید در این بخش تحقیق کنند و تحقیقات شانرا با کمیسیون انتخابات شریک بسازند.

باز هم روی این مساله تاکید دارم به اساس قوانین افغانستان هیچ تبعه خارجی نمیتواند از کدام کاندید نماینده گی کنند. "

آقای نور گفت پس از تحقیقات ریاست امنیت ملی روشن خواهد شد که این فرد کی است و به کدام هدف به کار گماشته شده بود.

از سوی دیگر اعضای تیم عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری می گوید که این تبعه خارجی مربوط به تیم آنها می شود.

وحید عمر یک عضو تیم تخنیکی آقای عبدالله در صحبت با رادیو آزادی گفت این فرد خارجی از طرف تیم آنها گماشته شده بود اما به دلیل برخی مشکلات کارت نظارت از پروسه تفتیش آرا را اخذ نکرده بود:

" یک ناظر خارجی از تیم ما بود. اینکه کدام تیم نمیتواند ناظر خارجی بیاورد، در کمیسیون چنین ممانعت وجود ندارد یگانه مشکل این بود که پروسه کارت آن فرد طی مراحل نشده بود با تکمیل شدن آن دوباره وارد پروسه می شود.

در این پروسه به صد ها خارجی فعالیت دارد اینکه می گویند این روند افغانی است و خارجیان در آن شامل نیست این سخن بیجا است. "

هرچند آقای عمر به موجودیت شمار زیاد ناظرین خارجی از پروسه انتخابات اشاره کرد اما شماری از آگاهان می گویند ناظرین بین المللی باید بی طرف بوده و به نفع هیچ کاندید کار نکنند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG