لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

جیمز دابنز با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی ملاقات کرد


جیمز دابنز نمایندهء امریکا برای افغانستان و پاکستان
جیمز دابنز نمایندهء امریکا برای افغانستان و پاکستان

جیمز دابنز نمایندهء امریکا برای افغانستان و پاکستان، پس از برگشتش از اسلام آباد به کابل، یکبار دیگر به طور جداگانه با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ملاقات کرد.

عبدالله عبدالله یکی ازین نامزدان در دیدارش با جیمز دابنز تاکید کرده است که موافقتنامهء تشکیل یک حکومت وحدت ملی باید هر چه زودتر میان دو نامزد امضا شود.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برای شکستن بن بست انتخابات، بالای ایجاد یک حکومت وحدت ملی موافقت کرده اند اما سندی که در آن چگونگی تشکیل این حکومت درج شده باشد تا حال میان دو طرف امضا نشده است.

فاضل سانچارکی یکی از سخنگویان تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می گوید، یکی از مسایل مورد بحث در دیدار با جیمز دابنز امضای چنین یک سند میان دو نامزد بود:

"داکتر صاحب عبدالله گفت که ما کاملآ آماده استیم تا راجع به جزئیات این مساله با تیم رقیب صحبت کنیم. همچنین هنوز متن توافقنامه میان دو کاندید به امضا نرسیده، که ما گفتیم این (توافقنامه) امضا شود، صرف نظر ازینکه کدام کاندید تیم اول می شود و کدام در ردیف دوم قرار می گیرد. به هر ترتیب دو کاندید نا گزیر هستند بر اساس یک توافق در یک ساختار سیاسی با هم همکار باشند."

و اما تیم تحول و تداوم می گوید، دیدار اشرف غنی احمدزی با جیمز دابنز یک دیدار معمولی بود و در آن بیشتر بالای پروسهء تفتیش آرای دور دوم انتخابات بحث شد.

فیض الله ذکی یک سخنگوی تیم تحول و تداوم به رادیو آزادی گفت، بالای تشکیل حکومت وحدت ملی پس از اعلام نتیجهء نهایی انتخابات به طور "بنیادی" بحث خواهد شد:

"در حدود تبادلهء معلومات، طرفین تبادلهء معلومات کردند. اما صحبت در بارهء حکومت وحدت ملی صحبتیست که بین دو نامزد محترم انتخابات ریاست جمهوری طوری که موافقت شده پس از اعلام نتایج انتخابات و پذیرش آن توسط طرفین، گفتگو های بنیادی صورت خواهد گرفت."

پروسهء تفتیش دوبارهء آرای دور دوم انتخابات امروز هم ادامه دارد و مقام های افغان گفته اند که در ماه آگست نتیجهء نهایی انتخابات را اعلام می کنند.

به اساس توافقی که میان دو نامزد این دور انتخابات صورت گرفته، پس از اعلام نتیجهء نهایی، نامزد پیشگام رییس جمهور می شود و به نامزد دومی در یک "حکومت وحدت" ملی سهم داده خواهد شد.

اما دو طرف تا حال بالای اینکه در حکومت آینده نامزد بازنده چه سهمی خواهد داشت، به توافق نهایی نرسیده اند.

XS
SM
MD
LG