لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

مخالفان مسلح چگونه وارد شهر کابل می شوند؟


حملات پی در پی مخالفان مسلح در دو ماه اخیر پرسش های را بوجود آورده است که این افراد چگونه وارد شهر کابل شده و دست به انجام حملات تهاجمی و انتخاری میزنند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان در صحبت با رادیو آزادی ورود مخالفان مسلح را به کابل تایید می کند اما می گوید مخالفان مسلح بیشتر از راه های فرعی و ولایات نا امن همجوار با کابل داخل این شهر می شوند:

" تدابیر در دروازه ها بسیار شدید است اما شهر کابل به ده ها راهرو ها و بزرو ها وصل است که می تواند دشمن از آن استفاده بکند و بازهم تلاش داریم به تمام نقاط که آسیب پذیر است به آن رسیده گی شود. "

اما آقای دانش می گوید مخالفان مسلح به جز یکی دو مورد بیشتر حملات انتحاری و تهاجمی در شهر کابل نداشته اند.

وی می گوید مخالفان بیشتر تلاش کرده اند تا با استفاده از ماین های کنار جاده و ماین های چسپکی بر وسایط به حملات شان ادامه بدهند، اما در بیشتر موارد از این کارشان جلوگیری شده است.

شهر کابل در این اواخر شاهد رویداد های مختلف به شمول حملات راکتی تهاجمی بر میدان هوایی بین المللی کابل، ماین گذاری و حملات انتحاری در نواحی مختلف بوده است.

انفجار ماین بالای موتر حامل کارمندان دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در ناحیه دوازدهم، حملات راکتی و تهاجمی مخالفان مسلح بر میدان هوایی بین المللی کابل و حمله اخیر در منطقه قصبه بخشی از این حملات شمرده می شوند.

حملات تروریستی در کابل بر علاوه ایجاد نگرانی و ترس میان مردم سبب کشته و زخمی شدن افراد ملکی و نظامی نیز گردیده است.

چند تن از باشنده گان کابل با ابراز نگرانی از انجام حملات اخیر خواهان جلوگیری آن هستند:

" همین حملات انتحاری که باعث کشته شدن افراد ملکی می شود، اطفال یتیم می شوند، زنان بیوه میشوند و شهر ما نیز تخریب می گردد.

ما از حکومت چه حکومت کرزی باشد و یا حکومت بعدی همین تقاضا را داریم که در فکر قدرت و چوکی خود نباشند و در فکر مردم باشند. "

" منحیث شهروند کشور سبب نگرانی من نی که سبب نگرانی همه ملت افغانستان است بخاطریکه همیشه افراد ملکی و مردمان که طرف جنگ نیستند از بین می روند. "

اما چرا این حملات جلوگیری نمی شوند و مخالفان همانند سال های گذشته به حملات شان با استفاده از بایسکل، موتر سایکل، موتر، و گذاشتن ماین در کنار جاده ادامه میدهند.

برخی از کارشناسان می گویند سرگرم بودن مسوولان و نیروهای امنیتی در تامین امنیت پروسه انتخابات، همکاری شماری از مقامات دولتی در قسمت ورود مخالفان مسلح به شهر کابل و پایان یافتن دوره کاری حکومت فعلی از دلایل بیشتر شدن حملات بر شهر کابل می باشد.

فقیر محمد فقیر وزیر داخله اسبق افغانستان بی اعتنایی نیروهای امنیتی در کمربند های امنیتی وضعف در رهبری آنان را نیز بخشی از این عوامل میداند:

" بسیار کم توانسته اند همین کمربندهای امنیتی یا پوسته های تلاشی موظفین که باید همین کار ها را انجام بدهد یا نمی خواهند و یا مدیریت ما کاملاً ضیف است در دولت و رهبری ضعفت موجود است. "

وی تاکید می کند که هرگاه این نیروها ساحات تحت کنترول خود را درست بازرسی کرده و مسوولان ارگان های امنیتی به گونه جدی از کمربند های امنیتی نظارت کنند جلو ورود مخالفان گرفته می شود.

تنها شهر کابل نیست که در این اواخر مورد حملات مخالفان مسلح قرار گرفته، بلکه مخالفان حملات تهاجمی و انتحاری شان را در ولایات مختلف افغانستان به شمول چند ولسوالی هلمند، لوگر، فاریاب، پکتیکا و دیگر ولایات نیز انجام داده اند.

مقامات امنیتی افغانستان می گویند مخالفان مسلح با حمایت استخبارات منطقه بخصوص کشور پاکستان وارد افغانستان شده و دست به انجام این حملات میزنند.

اما کارشناسان تاکید می کنند که برای جلوگیری از حملات تهاجمی و انتحاری مخالفان مسلح باید تدابیر در سرحدات بیشتر شده، نیروهای امنیتی و کشفی با امکانات درست تجهیز گردیده و مدیریت سالم و قوی در ارگان های امنیتی بوجود بیاید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG