لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

تظاهرکننده گان: نباید زیر نام وحدت ملی، حکومت ایتلافی ایجاد گردد


تظاهر کننده گان و اعضای نهاد بنام افغان ملی غور ځنگ تاکید می کنند که آنان با حکومت وحدت ملی مخالفت ندارند اما می گویند که نباید زیر این نام حکومت ایتلافی ایجاد گردد.

تظاهر کننده گان به روز یکشنبه در کابل با صدور قطعنامهء از رییس جمهور آینده افغانستان خواستند تا مطابق خواست مردم و تعهدات قبلی اش حکومت خدمت گذار را تشکیل کند.

در بخشی از این قطعنامه که توسط عبدالستار یک عضو شورای قومی و اجتماعی به خوانش گرفته شد چنین آمده است:

" نتایج دور دوم انتخابات پس از باز شماری همه آرا به اساس شمارش شفاف و دقیق به مردم اعلان شود و به بنیاد آن یک حکومت قوی، حسابده، شفاف و ممثل ارادهء مردم ایجاد گردد. "

این مظاهره از سوی 25 نهاد جامعه مدنی و شوراهای قومی به اشتراک دهها تن از اعضای این نهاد ها راه اندازی گردیده بود.

در همین حال نهاد زیر نام افغان ملی غور ځنگ با صدور اعلامیه مطبوعاتی از تیم تحول و تداوم خواست تا در مورد توافقات اش با عبدالله عبدالله نامزد دیگر ریاست جمهوری به ملت معلومات بدهد.

در بخش از این علامیه که توسط فیض محمد ځلاند یکی از اعضای این نهاد به خوانش گرفته شد آمده است:

" از توافقات که به میانجیگری وزیر خارجه امریکا میان دو کاندید ریاست جمهوری صورت گرفته، بیشتر از یک هفته می گذرد اما هنوز هم در خلای معلومات قرار داریم و تنها شایعاتی از این توافقات به سمع ما میرسد اما از اشرف غنی احمدزی تقاضا داریم در مورد جزئیات توافقات صورت گرفته به هوادارانش در مجموع به کافه ملت معلومات دقیق دهد. "

اعضای افغان ملی غور ځنگ می گویند که در دور دوم انتخابات از برنامه های تیم تحول و تداوم حمایت نموده اند و باید این تیم تعهداتش را عملی کند.

در این حال فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم می گوید که جامعه مدنی در این قسمت نباید ابراز نگرانی کنند.

آقای ذکی در صحبت با رادیو آزادی گفت، اشرف غنی احمدزی همه تعهداتش را که با مردم انجام داده است عملی خواهد کرد.

در عین حال تظاهر کننده گان از جامعه جهانی نیز خواستند تا به حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارند.

به گفته آنان با مداخله اخیر امریکا و جامعه جهانی در روند انتخابات این کشور اعتبار کمیسیون های مستقل انتخاباتی متضرر شده است.

این اعتراضات در حال صورت می گیرد که روز گذشته محمد یونس قانونی معاون اول رییس جمهور افغانستان گفت، طرح که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله روی آن توافق کردند توسط معاونین رییس جمهوری مطرح شده بود.

XS
SM
MD
LG