لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

نور: اختلاف نظر نامزدان، مساله امضا در ورق های رای دهی است


بحث ها در عقب دروازه های بسته میان تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و سازمان ملل متحد روی آغاز دوباره روند تفتیش آرا جریان دارد.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که از عصر روز شنبه تا کنون روند تفتیش آراء به بخاطر اختلاف نظر میان تیم های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری متوقف شده است.

آقای نور چاشت روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت به مجرد به تفاهم رسیدن تیم های انتخاباتی پیرامون این موضوع، روند تفتیش آرا از سر گرفته خواهد شد:

" دیروز روند ساعت 4:30 عصر رسماً به پایان رسید اختلاف نظر که میان دو کاندید به میان آمده بود مساله امضا در ورق رای دهی بود که یکی از تیم ها تاکید داشت که این با اعتبار است و تیم دیگر نظر مخالف را داشت بناً کمیسیون انتخابات، ملل متحد این مساله را با هر دو تیم مطرح کرد. "

آقای نور گفت، اگر روند تفتیش پس از توافق هر دو تیم انتخاباتی بعد از چاشت روز یکشنبه دوباره آغاز شود حدود 50 تیم در دو هنگر این روند را به پیش خواهد برد.

روند تفتیش صد درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده بود.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از آغاز این روند تا کنون 435 صندوق رای دهی مورد تفتیش قرار گرفته است.

در این حال شماری از نهاد های ناظر از پروسه انتخابات می گویند که تیم های انتخاباتی باید به توافقات قبلی شان عمل کنند و نگذارند اعتراض شان سبب متوقف شدن روند تفتیش گردد.

جانداد سپین غر رییس موسسه دیده بان انتخابات افغانستان یا ایوا در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

" واقعاً جای تاسف است چرا هر دو طرف به اساس همان میکانیزم توافقی که کردند و این میکانیزم را پذیرفتند در صورتی که کدام مشکل در تفتیش پیدا می شود آنها میتوانند اعتراض کنند و اعتراض شان به اساس مشوره مشاورین ملل متحد و با نظر داشت تجربه های جهانی به اعتراض راه حل پیدا می شود یعنی متاسفانه آنها این میکانیزم را مراعات نکردند. "

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 559 ناظر از تیم های انتخاباتی، 307 تن از نهاد های نظارت کننده و 282 ناظر بین المللی مصروف نظارت از روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می باشند.

جانداد سپین غر رییس موسسه دیده بان انتخابات با توجه به حضور ناظرین بین المللی گفت، برای حل اختلافات به میان آماده در بین اعضای تیم های انتخاباتی بهترین راه این است که آنان در این قسمت از تجارب و مشوره های ناظرین بین المللی استفاده کنند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG