لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

فلدمن: تفتیش آراء بر اساس معیار های بین المللی، انجام می شود


یک مقام ارشد امریکایی گفته است که واشنگتن با هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در همآهنگی با دفتر سازمان ملل متحد در کابل از نزدیک کار می کند تا اطمینان حاصل شود که توافق 12 ماه جولای در عمل پیاده شود.

دانیل فلدمن، معاون نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان و پاکستان این سخن را در صحبت با خبرنگاران در مرکز مطبوعات خارجی واشنگتن گفت.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله با میانجیگری جان کری وزیر خارجهء امریکا در دوازدهم ماه جولای روی تفتیش صد در صد آرا و همچنین ایجاد یک حکومت وحدت ملی توافق کردند.

فلدمن افزود که هدف از پروسهء تفتش آرای دور دوم انتخابات افغانستان این است که روند انتخابات نهایی و مشروع شود و همچنین به میلیون ها رای دهنده احترام گذاشته شود.

این مقام امریکایی افزود که پروسهء تفتیش آرا به طور کامل توسط کمیسیون مستقل انتخابات و تحت نظارت بسیار دقیق سازمان ملل متحد و با بهترین معیارهای بین المللی در کابل انجام می شود.

فلدمن افزود که در حال حاضر 150 ناظر بین المللی معتبر در کابل فعالیت می کنند و انتظار می رود که هفته آینده 160 ناظر حرفه ای دیگر برای نظارت از پروسهء تفتیش آرا به این تیم بپیوندند.

معاون نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفت که مردم افغانستان دموکراسیی را می خواهند که برای همه ای شان کار بدهد.

این مقام امریکایی گفت که ایالات متحده می خواهد که انتخابات اراده مردم افغانستان را مشروعیت بخشد و به موفقیت های سیزده سال گذشته در بخش های خدمات اجتماعی، معارف، صحت عامه پروسه تقویت دیموکراسی و همچنین نقش زنان افزوده شود.

فلدمن گفت که امریکا هیچگاهی از یک نامزد مشخص حمایت نکرده، ولی از یک روند معتبر، شفاف و فراگیر حمایت می کند.

پیش ازین، رییس جمهور امریکا از هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان به خاطر تلاش شان برای حل و فصل جنجال انتخاباتی ستایش کرد.

بارک اوباما به تازگی در یک نشست خبری در قصر سفید گفت که پیروزی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، با وجود پایان ماموریت نظامی بین المللی در افغانستان، تعهد امریکا را نسبت به یک افغانستان متحد و دیموکراتیک برجسته می سازد.

اوباما افزود که اگر هر دو نامزد به وعده های شان عمل کنند، افغانستان شاهد نخستین گذار قدرت به گونهء دیموکراتیک خواهد بود.

XS
SM
MD
LG