لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

کمیسیون انتخابات ادعای اخیر تیم اصلاحات و همگرایی را رد کرد


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ادعای یکی از دو تیم دور دوم انتخابات مبنی بر مداخله کارمندان این کمیسیون در روند تفتیش آرا را رد کرده می گوید، این روند در حضور صد ها ناظر جریان داشته و کمیسیون مستقل انتخابات بکلی بیطرفی اش را حفظ کرده است.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنعده از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات که در روند تفتیش آرا سهم دارند بعد از تایید هر دو تیم انتخاباتی به وظیفه گماشته شده اند.

نور محمد نور تاکید ورزید که هیچ کارمندی از این کمیسیون به نفع و یا ضرر کدام کاندید کار نکرده است:

"تمام روند در حضور داشت ناظرین، مشاهدین، نمایندگان ملل متحد، نمایندگان و ناظران هر دو کاندید صورت می گیرد. حقیقت ندارد که گویا کدام کارمند کمیسیون مستقل انتخابات به نفع و یا ضرر کدام یکی از دو کاندید اقدام کرده باشد. این ادعا کاملاً حقیقت ندارد."

قبل از این یکی از سخنگویان تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرد که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در روند تفتیش آرا مداخله می کنند.

فاضل سانچارکی به رادیو آزادی گفت، مداخله کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات روند تنفیش آرا را با مشکلات دچار می سازد:

"برخی مداخلات و اعمال فشار نفوذ از سوی کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات خلاف اصولِ توافق شده صورت می گیرد که بعضاً کار نظارت را به ناظرین کاندید ها دشوار می سازد. توقع و انتظار همین است که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات اجازه بدهند تا تمام ناظرین به دقت بیشتر امر نظارت را پیش برده و اطمینان کامل حاصل نمایند."

اما فاضل سانچارکی مشخص نساخت که چگونه مداخله از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در روند تفتیش آرا صورت گرفته است.

با آن هم آقای سانچارکی روند تفتیش آرا را ستایش کرد و ابراز امیدواری نمود که در مدت سه هفته تعیین شده تکمیل شود.

اگرچه فاضل سانچارکی تعداد ناظران خارجی این روند را کم خواند اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، تا کنون به 170 ناظر خارجی کارت شمولیت در روند تفیتش را داده است.

در عین حال صدیق پتمن یکی از سخنگویان تیم اشرف غنی احمدزی ابراز امیدواری کرد که روند تفتیش آرا در سه هفته تعیین شده تکمیل شود، زیرا رییس جمهور جدید که بعد از تفتیش آرا اعلان می شود کار های مهم را در پیشرو دارد:

"توقع ما از کمیسیون مستقل انتخابات و ناظرین بین المللی و ملی این است که روند تفتیش آرا را مطابق جدول زمانی در مدت سه هفته تعیین شده تکمیل کنند زیرا رهبری که در نتیجه اعلام نتایج نهایی ایجاد می شود کار های زیادی را پیشرو دارد."

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ شانزدهم سرطان اعلان شد که بر اساس آن اشرف غنی احمدزی بیشتر از پنجا و شش فصید و عبدالله عبدالله بیش از چهل و سه فیصد آرا را از آن خود کردند.

اما عبدالله عبدالله در آن زمان گفت، این نتایج را نمی پذیرد و تماس اش را با کمیسیون مستقل انتخابات قبل از اعلان نتایج ابتدایی قطع کرده بود.

هفته قبل به میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا هر دو کاندید دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر سر تفتیش همهء آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند.

XS
SM
MD
LG