لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

"روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات به کُندی پیش میرود"


با آنکه روند تفتش آرای بیست و سه هزار محل رای دهی در کشور وارد دومین روزاش شده، کمیسیون مستقل انتخابات خبر می دهد که در روز اول این روند تنها 32 صندوق رای دهی تفتیش شدند.

این درحالیست که قبلاً کمیسیون مستقل انتخابات، نامزدان ریاست جمهوری و یونما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در کابل توافق کرده بودند که باید روند تفتیش آرا در سه هفته به اتمام برسد.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت که هنوز روند تفتیش در مرحله ابتدایی اش قرار دارد و ممکن با انتقال صندوق های دیگر به کابل میزان تفتیش آرا افزایش یابد.

آقای نور می گوید که تا حالا تمامی ناظرین بین المللی هم وارد کابل نشده اند و به همین دلیل نیز روند تفتیش با کُندی به پیش می رود:

" سی و دو صندوق دیروز رسماً تفتیش شده و هنوز روند به شکل ابتدایی اش آغاز گردیده است، دو هنگر بزرگ کمیسیون مستقل انتخابات که هر کدام اش گنجایش بالاتر از پنجاه تیم را دارد، آغاز به کار نکرده، آماده این است، زمانیکه مواد می رسد و ناظرین و مشاهدین کشور های مختلف به پروسه می پیوندند، ما به شکل وسیع این روند را تحت پوشش قرار می دهیم و گفته می توانیم که هر روز باید بالاتر از یک هزار صندوق تفتیش گردد."

آقای نور همچنان گفت، هم اکنون علاوه بر کابل صندوق های رای دهی ولایت بلخ نیز به دفتر مرکز این کمیسیون مواصلت کرده و ممکن در چند روز آینده آرای ولایات غزنی و میدان وردک نیز به همکاری آیساف به کابل منتقل شوند.

در این حال برخی از مسوولان بخش نظارت تیم های انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری گفته اند که با در نظر داشت کُندی تفتیش در دو روز گذشته ممکن این روند بیشتر از زمان تعیین شده طول بکشد.

در این رابطه امرالله امان مسوول عمومی تیم نظارتی اصلاحات و همگرایی و محمد حلیم فدایی مسوول تیم نظارت کننده تحول و تداوم از روند تفتیش آرا به رادیو آزادی چنین گفتند:

" نتایج تفتیش خوب است، آرای پاک و ناپاک تفکیک می شوند، دیروز هم تعداد زیادی از آرای یک کاندید به نفع کاندید دیگر حساب شدند، اما وقتیکه تعیین شده است کافی نمی باشد باید که در این باره تجدید نظر شود."

" از آغاز این پروسه حمایت می کنیم و امیدوار هستیم که در همان مدت زمانی که کمیسیون و یونما تعیین کرده کار ها تمام شود و این را می گذاریم به ناظرین بین المللی و ناظرین دو نامزد که در باره کیفیت روند تصمیم بگیرند و نظر خود را ابراز بدارند."

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که تلاش می کند تا روند تفتیش آرا را در زمان تعیین شده اش به اتمام برسانند.

روند تفتیش صد در صد آرای انتخابات روز پنجشنبه هفته گذشته بر اساس آنچه میان نامزدان ریاست جمهوری، سازمان ملل و کمیسیون مستقل انتخابات توافق شده بود، آغاز شد.

کمیسیون انتخابات گفته است که این روند تا سه هفته دیگر تحت نظارت شدید ناظرین و مشاهدین ملی و بین المللی ادامه می یابد تا از میان بیست و سه هزار محل رای دهی آرای ناپاک از پاک جدا ساخته شوند.

در این حال آرین نوری مسوول تیم نظارتی تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از روند تفتیش آرا و نعیم اصغری مسوول تیم نظارت کننده فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه کشور گفته اند که تا حالا با کدام مورد خاص در روند تفتیش روبرو نشده اند:

" مشکلات جزی که در این روند بوده اینست که در برخی از ورق رای دهی تک مارک شده، اما واضح نبوده است و دیگر اینکه در مقابل عکس نامزد چیزی نوشته اند و یا امضا کرده اند، همچون آرا تمامی شان باطل شمرده شدند."

" تا حالا کدام مشکل جدی در بررسی صندوق ها دیده نشده است، فقط بعضی آرای یک نامزد به نفع نامزد دیگر حساب شده و دیگر اینکه یک، دو سه آرای باطل شمارش شده است که این مشکل جدی بوده نمی تواند."

گفتنیست که علاوه بر نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، سازمان ملل متحد نیز از آغاز روند تفتیش آرا استقبال کرده است.

اما تا حالا معلوم نیست که پس از تکمیل شدن روند تفتیش صد در صد آرا، کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه انتخابات را چه زمانی اعلان می کند؟

در این حال برخی از کارشناسان سیاسی افغان هشدار داده اند که تاخیر در اعلان نتیجه نهایی انتخابات می تواند عواقب ناگواری براقتصاد و امنیت کشور داشته باشد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG