لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

برخی اختلاف نظر ها میان نامزدان در مورد تفتیش آرا وجود دارد


سازمان ملل متحد از آغاز روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات افغانستان استقبال می کند.

تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم هم از آغاز این روند استقبال می کنند اما می گویند که برخی اختلاف نظر های کوچک میان دو تیم وجود دارد.

سازمان ملل متحد، اطمینان می دهد که روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات با معیار های بین المللی صورت خواهد گرفت.

یوناما در خبرنامه اش می گوید: این روند در حضور ناظرین بین المللی، اعضای تیم های انتخاباتی و سایر ناظرین و مشاهدین صورت خواهد گرفت.

تفتیش صد در صد آرای انتخابات بیست و چهارم جوزا، از روز پنجشنبه، بر اساس آنچه میان نامزدان ریاست جمهوری، سازمان ملل و کمیسیون مستقل انتخابات توافق شده بود، آغاز شد.

کریاگ جینیز رئیس اداره همکاری انتخابات سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به منظور شرکت در روند بازرسی آرا، به کابل رسید.

تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم در کنار سازمان ملل متحد از آغاز این روند استقبال کرده اند اما آنها به برخی اختلاف نظر ها اشاره می کنند.

سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی به رادیو آزادی گفت: هر دو تیم شدیداً با هم کار می کنند تا این اختلاف نظر ها از میان برداشته شود:

" ما معتقد بودیم زمانیکه صندوق ها بررسی و تفتیش می شوند، سازمان ملل متحد، متخصصین خارجی که حضور دارند و همچنان ناظرین ما در واقع حق داشته باشند که در مورد قضاوت کنند، داوری کنند و حق باطل ساختن را داشته باشند اما این حق را کمیسیون انتخابات برای خودش تا اکنون محفوظ نگهداشته و می خواهد تا دیگران فقط نظارت کنند اما در نهایت کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم می گیرد که کدام رای را باطل کند و کدام رای را باطل نکند."

سازمان ملل متحد می گوید: لست های کمیسیون مستقل انتخابات، بر اساس توصئه همین سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.

انتقال صندوق ها هم این بار توسط نیروهای بین المللی صورت می گیرد و این اقدام بر اساس توافق میان هر دو نامزد، به میانجیگری وزیر خارجه امریکا و سازمان ملل متحد به اجرا گذاشته می شود.

در این میان تیم تحول و تداوم، اختلاف نظر ها میان دو تیم را جدی نمی داند و می گوید: تنها روی باطل شدن برخی از آرا اختلاف کوچکی موجود است.

طاهر زُهیر سخنگوی این تیم به رادیو آزادی گفت: توافق صورت گرفته بود که روند تفتیش صد در صد آرا تحت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات و در نظارت سازمان ملل متحد و سایر ناظرین صورت گیرد:

" اختلاف نظر ها تا هنوز، کم و بیش در مورد معیار های باطل شدن آرا و همچنان در قسمت مدیریت روند تفتیش باقی است. به باور ما توافق کُلی در بُعد تخنیکی انتخابات همین بود که تفتیش آرا تحت نظر کمیسیون مستقل انتخابات صورت بگیرد و ملل متحد همچنان ناظرین هر دو نامزد و نماینده گان نهاد های ناظر در انتخابات یعنی نهاد های آزاد و جامعه مدنی بحیث ناظر حضور داشته باشند."

قرار است روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای سه هفته ادامه یابد.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: دو شیفت کاری موظف شده اند تا این روند را ادامه دهند.

تا حالا معلوم نیست که پس از تکمیل روند تفتیش، کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه انتخابات بیست و چهارم جوزا را چی زمانی اعلان خواهد کرد.

پیش از این رئیس جمهور کرزی گفته بود که حکومت افغانستان برای برگزاری مراسم تحلیف پس از دو هفته یعنی در یازدهم اسد آماده گی دارد اما حالا دقیق نیست که این مراسم چی زمانی و با پیروزی کدام نامزد برگزار خواهد شد؟

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG