لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

دانفورد: مقامهای نظامی با خروج کامل در 2016 از افغانستان موافق نیستند


یک مقام ارشد امریکایی می گوید: قوماندانان نظامی توصئه نکرده اند که قصر سفید، خروج مکمل نیرو های امریکایی را در سال 2017 از افغانستان اعلان کند.

جنرال جوزف دانفورد قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان به سناتوران امریکایی به روز پنجشنبه گفت: بهتر بود برای مخالفین مسلح این پیام داده نمی شد که نیرو های بین المللی افغانستان را ترک می کنند.

وی در سخنرانی به کمیته امور نظامی مجلس سنای امریکا گفت: شاید نیرو های افغان تا سال 2016 در مبارزه با تروریزم، در بخش های هوایی و استخباراتی با مشکل روبرو باشند.

قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان می گوید: پلان فعلی قصر سفید که بر اساس آن نیرو های امریکایی به صورت مکمل در سال 2016 افغانستان را ترک می کنند، توانایی امریکا را در مبارزه با تروریزم کاهش می دهد.

جنرال جوزف دانفورد می گوید: مقام های ارشد نظامی امریکا با این مساله موافق نیستند که تمامی سربازان این کشور پس از سال 2016 به صورت مکمل نیرو های افغان را تنها بگذارند.

رئیس جمهور اوباما پس از آخرین سفرش به افغانستان اعلان کرد که به استثنای تقریباً ده هزار عسکر، سایر نیرو های کشورش تا پایان سال 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد.

بر اساس این پلان، تا اخیر سال 2015، نیمی دیگری از این نیرو ها از افغانستان خارج خواهند شد و در پایان سال 2016 حدود یک هزار نظامی این کشور تنها برای حفاظت از سفارت امریکا در کابل مستقر خواهند ماند.

جنرال دانفورد به کمیته امور نظامی سنای امریکا گفت: در مورد امسال و سال آینده با پلان امریکا موافق است. اما وی در پاسخ به یک سوال سناتور جان مک کین گفت که او و سایر رهبران نظامی سفارش نمی کنند که تمامی نیرو های امریکایی در سال 2016 از افغانستان خارج شوند و یک تاریخ دقیق در این مورد تعیین شود.

به گفته آقای دانفورد، مقام های ارشد نظامی می خواهند تا با توجه به وضعیت فعلی، هر تصمیمی که در مورد نیرو ها گرفته می شود، بار بار ارزیابی شود که در اینجا، توانایی نیرو های افغان، هشدار ها از جانب مخالفین مسلح و پیشرفت های حکومت افغانستان شامل اند.

قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در این نشست همچنان افزود: اگر ایالات متحده بپذیرد که پس از سال 2016 به کمک های بیشتر نیاز است، مقام ها باید گفتگو ها را در این مورد در یک سال آینده آغاز کنند که چگونه ممکن است تا ایالات متحده بیرون از کابل، برای کمک در مبارزه با تروریزم، نیرو های خاص داشته باشد.

جنرال دانفورد همچنان خواهان تعهد قوی شد که امور انتقال هلیکوپتر های روسی می هفده به قوای هوایی افغانستان، ادامه یابد.

به گفته او، توقف در روند انتقال و فروش این هلیکوپتر ها به اردوی افغانستان، شاید یک فاجعه را به بار آورد.

وکلای مجلس نماینده گان امریکا، پس از الحاق کریمیای اوکرائین با روسیه، بالای تحریم های زیاد بر مسکو تاکید می کنند. آنها همچنان میخواهند تا قرارداد یک میلیارد دالری باقی مانده در خصوص هلیکوپتر ها، فسخ شود.

اما قوماندان عمومی نیرو های بین المللی می گوید: حدود سی هلیکوپتر برای عملیات های خاص استفاده می شوند و به باور او، در نبود این طیاره ها، نیرو های افغان نخواهند توانست تا عملیات مبارزه با تروریزم را به پیش ببرند.

جنرال دانفورد می افزاید، از دست دادن این هلیکوپتر ها، توانایی سربازان افغان را برای حفاظت از نیرو های امریکایی کاهش می دهد و شاید تهدید ها علیه امریکایی ها را در افغانستان بیشتر سازد.

XS
SM
MD
LG