لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

کی مسوول حمله و سقوط طیاره شرکت هوایی مالیزیا است؟


نیرو های حکومتی اوکرائین و شورشیان حامی روسیه، همدیگر شانرا مسوول هدف قرار دادن و سقوط یک طیاره مالیزیایی در شرق اوکرائین می دانند.

بر اساس گزارش ها، این طیاره با 295 سرنشین و عمله پرواز دیروز با یک راکت زمین به هوا هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

این رویداد عکس العمل های زیادی بین المللی را به همراه داشته است.

طیاره در ارتفاع ده هزار متر قرار داشت که هدف یک راکت زمین به هوا قرار گرفت.

این طیاره از نوع بوئینگ 777 که 280 سرنشین و 15 عمله پرواز داشت، از امستردام به سوی کوالالامپور پایتخت مالیزیا در پرواز بود.

هیچ نشانهء به دست نیامده که کسی از این رویداد جان به سلامت برده باشد.

پترو پوروشینکو رئیس جمهور اوکرائین گفته که این طیاره در نتیجه یک عمل تروریستی سقوط کرده است.

مقام های اوکراینی می گویند: نیرو های این کشور در جائیکه طیاره سقوط کرده، هیچگونه مداخله و هدفی نداشته اند.

اندری لیسینکو سخنگوی شورای امنیت و دفاع اوکرائین دیروز به خبرنگاران گفت که حکومت کشورش خود را در این تراژیدی شریک می داند:

" نیرو های نظامی اوکرائین هیچگونه هدفی هوایی نداشته اند. به نماینده گی از رئیس جمهور و مردم اوکرائین، تسلیت خود را با خانواده های قربانیان شریک می سازم."

ارسینی یاتسینیوک صدراعظم اوکرائین دستور داده تا در این مورد تحقیق شود.

اتحادیه اروپا هم می گوید که باید تحقیق جدی در این مورد صورت گیرد.

در این میان بارک اوباما رئیس جمهور امریکا این حادثه را یک فاجعه خوانده و گفته است: ایالات متحده در خصوص تحقیق این رویداد همکاری می کند:

" ما روی این موضوع کار می کنیم که در این طیاره اتباع امریکا هم بودند یا نه. این اولویت ماست. من به تیم امنیتی خود گفته ام که با حکومت اوکرائین در تماس های نزدیک قرار داشته باشد. ایالات متحده در این مورد کمک هایش را دریغ نخواهد کرد تا واضح شود که این رویداد چگونه و چرا صورت گرفت."

از جانب دیگر جدایی طلبان حامی روسیه که در نخست مسوولیت هدف قراردادن این طیاره را به عهده گرفته بودند، بعداً گفتند: سلاحی را در اختیار ندارند که در ارتفاع ده هزار متر، طیاره را سقوط دهد.

مقام ها در دونتسک که جمهوری خود سرانه را اعلان کرده اند، ادعا می کنند که نیرو های هوایی اوکرائین این طیاره را هدف قرار داده اند.

اما اندکی پس از سقوط طیاره مالیزیایی، یک رهبر جدایی طلبان به رسانه ها گفته بود که افراد این گروه یک طیاره را سقوط داده اند.

وی در صفحه انترنتی اش نوشته بود: دوستان وی یک طیاره ان -26 را که مربوط اردوی اوکرائین بود، سقوط داده اند.

پرسشی که در اینجا مطرح می شود همین که آیا گروه جدایی طلبان حامی روسیه چنین سلاحی را در اختیار دارد که بتواند یک هدف را در ارتفاع ده هزار متر نابود سازد؟ و اگر چنین باشد، آیا حکومت اوکرائین پرسش ها را در مورد توانایی نظامی مخالفین چی وقت برجسته خواهد ساخت؟

سقوط طیاره مالیزیایی در شرق اوکرایین
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:15 0:00

XS
SM
MD
LG