لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

یونما: از نهادهای ناظر تقاضا شده تا ناظرین شانرا بزودی به کابل بفرستند


پس از اعلام تاخیر یک روزه در آغاز پروسه تفتیش آرا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، مسوولان یونما گفتند که از نهاد های بین المللی خواسته اند تا هر چه زودتر ناظرین خود را جهت نظارت از پروسه تفتیش به این کشور بفرستند.

نظیف الله سالارزی سخنگوی یونما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، آغاز تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از صلاحیت های کمیسیون انتخابات می باشد و این کمیسیون باید این پروسه را در حضور ناظرین ملی و بین المللی انجام بدهد:

"سازمان ملل متحد از نهاد های ناظر بین المللی درخواست کرده هر چه عاجل ناظرین بیشتر را بخاطر نظارت از پروسه تفتیش آرا به افغانستان روان کنند، شما می دانید که این سازمان بخاطر تفتیش یک تعداد توصیه ها را ارایه کرده است در قسمتی از آن گفته شده که تفتیش باید از جانب کمیسیون مستقل انتخابات در حضور کامل ناظرین بین المللی، نماینده گان نامزدان، رسانه ها و مشاورین ملل متحد انجام شود."

در شب یکشنبه هفته جاری و در پایان میانجیگری وزیر خارجه امریکا و سازمان ملل متحد برای حل جنجال های انتخاباتی افغانستان، فیصله صورت گرفت که تا بیست و چهار ساعت دیگر پروسه تفتیش تمامی آرای دور دوم انتخابات افغانستان آغاز گردد.

اما روز دوشنبه رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری در کابل ظاهر شد و گفت که این توافق میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله با میانجیگری

امریکا و نماینده سازمان ملل بدون در نظر داشت مشکلات کمیسیون صورت گرفته است.

احمد یوسف نورستانی گفت، در پهلوی مشکل عدم موجودیت یک محل مناسب برای بررسی آرا و تیم های تفتیش در کمیسیون انتخابات، نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل نیز از آنان درخواست کرده که تا رسیدن ناظران بین‌المللی به کابل این پروسه آغاز نشود.

هر چند رییس کمیسیون مستقل انتخابات آغاز پروسه تفتیش آرا را یک روز به تاخیر انداخته است، اما معاون این کمیسیون به رادیو آزادی گفته که به مجرد رسیدن ناظرین بین المللی به کابل، تفتیش تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود.

در این حال مسوولان ایوا یا دیده بان انتخابات افغانستان گفته اند که تاخیر در آغاز روند تفتیش آرا کدام مشکل جدی را به میان نمی آورد.

جانداد سپین غر رییس این اداره روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

" مشکل را که ایجاد کرده می تواند تنها اینست که تایم لاین طولانی تر می شود، اما من هم فکر می کنم مهم اینست که شفافیت در پروسه رعایت شود تا اعتبار پروسه که صدمه دیده احیا شود، این مساله نسبت به تایم لاین مهم تر است، اگر تایم لاین یک دو سه روز طولانی می شود کدام مشکلی نیست، اما مهم اینست که بازشماری به اساس معیار ها و به طور شفاف صورت بگیرد."

دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز همواره بر موثریت حضور ناظرین ملی و بین المللی در روند تفتیش آرا تاکید کرده اند.

با آنکه گفته می شود روند تفتیش آرا بخاطر نرسیدن ناظرین بین المللی با تاخیر روبرو شده است، اما هیأت ناظرین اتحادیه اروپا ابراز آماده گی کرده اند که از این روند به گونه جدی نظارت خواهند کرد.

مسوولان این اتحادیه تعهد کرده اند که تا ختم تمامی مراحل انتخابات برای نظارت در افغانستان حضور خواهند داشت.

علاوه بر این فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان و تیفا یا موسسه انتخابات شفاف افغانستان هم گفته اند که از روند تفتیش مجدد تمامی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به گونه جدی نظارت خواهند کرد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG