لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

تفاوت بین حکومت وحدت ملی و حکومت ایتلافی؟


پس از شکست بن بست انتخابات افغانستان به میانجیگری وزیر خارجه امریکا و نماینده خاص سازمان ملل متحد، هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان به هدف حفظ ثبات در کشور به ایجاد حکومت وحدت ملی توافق کردند.

تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری می گویند، بخاطر برطرف ساختن نگرانی ها میان دو نامزد مبنی به اینکه پس از اعلام نامزد برنده، نامزد بازنده به حاشیه نرود در قالب یک حکومت وحدت ملی با هم یکجا کار خواهند کرد.

سید آقا فاضل سنچارکی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می گوید، نامزدان به موافقه رسیدند که برنده نهایی انتخابات با مشارکت تیم بازنده حکومت وحدت ملی را تشکیل خواهد داد:

"هدف از حکومت وحدت ملی همین است که به یک شکلی مشارکت صورت بگیرید و ظرفیت های موجود سیاسی افغانستان در قالب یک حکومت واحد جابجا شوند حکومت ایتلافی نیست و حکومتی خواهد بود که مبتنی به برنامه کاندید پیروز است و طبعاً

از تجارب نیرو های سیاسی تیم دیگر استفاده صورت می گیرید."

جان کری وزیر خارجه امریکا پس از جریان دو روز گفتگو با نامزدان ریاست جمهوری افغانستان شنبه شب در نشست مشترک خبری با این نامزدان گفت که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله پس از اعلام نتایج نهایی تشکیل حکومت وحدت ملی را پذیرفته اند.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله هر دو نامزد ریاست جمهوری هم چنان گفتند که آنان روی ایجاد یک حکومت وحدت ملی در کشور به موافقه رسیدند.

تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی در صحبت با رادیو آزادی گفت که هیچ نامزد نمی تواند قدرت انحصاری داشته باشد، بناءً ساختار یک حکومت وحدت ملی که متشکل از اعضای هر دو تیم باشد، ایجاد خواهد شد.

حمیدالله فاروقی یک عضو تیم تحول و تداوم در مورد گفت:

" حکومت وحدت ملی از یک طرف نگرانی های هر دو تیم را رفع می کند که آنها در صورتیکه برنده نشوند و رای اکثریت مردم را نداشته باشند طبعاً این اندیشه و نگرانی در نزد شان وجود دارد که به حاشیه کشانده می شوند و دیگر اینکه این مساله در واقع زمینه پذیریش نتایج انتخابات را نیز آسان می سازد و از طریق حکومت وحدت ملی این آرزومندی را بر آورده می سازد."

اما در میان مردم این پرسش مطرح است که حکومت وحدت ملی چگونه حکومت خواهد بود؟

آیا مفهوم اصطلاح وحدت ملی به معنی حکومت ائتلافی است یا خیر؟

آگاهان امور حقوقی و سیاسی به این پرسش پاسخ داده می گویند، از نظر سیاسی تشکیل چنین حکومت به مفهوم ایجاد حکومت ائتلافی است و جای برای کاربرد اصطلاح وحدت ملی وجود ندارد.

نصر الله ستانکزی یکی از این آگاهان بدین باور است که اصطلاح وحدت ملی به عوض حکومت ائتلافی مورد استفاده قرار گرفته است:

" اساساً حکومت وحدت ملی در دولت های به میان می آید که پس از جنگ ها و بحران های قومی این حکومت تشکیل می شود به نظر من کاربرد کلمه وحدت ملی در اینجا هیچ جای ندارد می توانیم بگویم که حکومت ایتلافی که منظور آن تامین بیشتر وحدت ملی است که به وجود می آید.

نامش را که هر چی می گذارند از نظر علوم سیاسی چنین تشکیل حکومت ایتلافی است."

پس از بیشتر شدن تنش های انتخاباتی و مبدل شدن آن به یک بن بست، بخاطر درهم شکستن آن مقامات امریکایی وارد عمل شدند، سر انجام با پیشنهاد طرح تفتیش صد درصد آراء و ایجاد حکومت وحدت ملی به این همه نقطه پایان گذاشته شد.

تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در گذشته هم روی کار آمدن حکومت ائتلافی را رد کرده بودند و اکنون هم می گویند هدف از ایجاد حکومت وحدت ملی، حکومت ایتلافی نیست.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG