لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

عبدالله و احمدزی روی تفتیش آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند


جان کری وزیر خارجه امریکا می گوید که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دو روز گفت و گوها در کابل روی تفتیش صد در صدی ورق های رای دهی تحت نظارت بین المللی و همچنین تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کرده اند.

آقای کری این سخن را دیشب در نشستی خبری در کابل در حالی گفت که دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در کنارش ایستاده بودند.

او افزود که عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی هر دو توافق کردند که با نتایج حاصل شده از تفتیش آرا هر کی برنده شد، بلافاصله یک دولت وحدت ملی را تشکیل می دهد:

" با توجه به وحدت ملی، هر دو نامزد ریاست جمهوری توافق کرده اند که نتیجهء تفتیش آرا را می پذیرند و برنده انتخابات رییس جمهور خواهد شد و به طور فوری حکومت وحدت ملی را تشکیل خواهد کرد."

عبدالله عبدالله در مورد توافق روی تفتیش صد درصدی آرا و همچنین تشکیل حکومت وحدت ملی تاکید کرده گفت:

" ما وعده سپردیم که با تکمیل پروسهء تفتیش آرا در سدد تشکیل حکومت وحدت ملی می برآییم. و ان شالله که ما این را به خیر افغانستان و تحکیم وحدت ملی در افغانستان می دانیم و به این موافقه هم رسیدیم."

اشرف غنی احمدزی نیز روی نیاز برای تشکیل یک حکومت وحدت ملی پس از تفتیش تمام آرا تاکید کرد.

" از روزِ اولِ که من خود را کاندید کردم به این عقیده بودم که فورمولی که در آن برندهء انتخابات خود را صاحب همه چیز بداند در افغانستان کار نمی دهد. جای خوشبختی است که جلالتمآب داکتر صاحب عبدالله و من موافقه کردیم که بعد از اعلام نتایج یک حکومت وحدت ملی تشکیل خواهد شد تا خدمت تمام مردم افغانستان را انجام بدهیم."

هر دو نامزد ریاست جمهوری همچنین از رییس جمهور کرزی خواستند تا تاریخ مراسم تحلیف رییس جمهور آینده را به دلیل تفتیش آرا به تعویق بیاندازد.

درین حال، رییس جمهور کرزی از توافق و سخنان هر دو نامزد ریاست جمهوری استقبال کرد و گفت که امیدوار است پروسهء تفتیش صد در صد آرا به زود ترین فرصت ممکن آغاز شود.

وزیر خارجهء امریکا که برای حل جنجال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جمعه وارد کابل شد، گفت که تفتیش آرا از صندوق ها در مراکز رای دهی کابل امروز سیزدهم جولای آغاز می شود.

او افزود که تفتش آرا در کابل و تحت نظارت بین المللی به اساس روش پیشنهاد شده از سوی سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.

به گفتهء کری صندوق های رای از مناطق خارج از شهر کابل توسط نیروهای بین المللی کمک به امنیت یا آیساف انتقال داده می شوند.

نمایندگان هر دو تیم انتخاباتی هم تحت نظر بین المللی اجازهء دسترسی به صندوق های رای دهی را خواهند یافت.

کری گفت که پروسهء تفتیش آرا با بلند ترین معیار های بین المللی انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG