لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

برخی رسانه ها سبب گسترش جنجال های انتخاباتی در کشور شده اند


شورای سراسری ژورنالیستان افغانستان، برخی از رسانه ها را متهم به پخش نشرات جانبدارانه در جریان پروسه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می کند.

شورای سراسری ژورنالیستان افغانستان می گوید، برخی از رسانه های داخلی با نشر و پخش برنامه های مغرضانه و حمایت از یک نامزد مشخص سبب شده اند، تا دامنه جنجال های انتخاباتی در کشور گسترش یابد.

آصف وردک رییس این شورا روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت، آنان اسنادی را در دست دارند که نشان دهنده حمایت برخی از رسانه ها از یک نامزد مشخص است:

"برخی از رسانه ها نه تنها به شکل منفی طرف واقع شدند بلکه حتی اخلاق فرهنگی را هم زیر پا کردند. با تاسف بسیار که به مسایل قومی دامن زدند، این نه تنها جفا در حق آن قوم است بلکه خیانت با افغانستان است. من در یک زمان مشخص رسانه های که رسالت شان را ایفا نکردند با آنها صحبت خواهیم کرد و کسانیکه مسایل قومی را دامن زدند در یک نشست دیگر بر علیه شان ثبوت ارائه می کنم."

اما آقای وردک از رسانه های که به حمایت از یک نامزد مشخص مطالبی را به نشر رساینده و به گفتهء آنان با این کار مسایل قومی را دامن زده است نام نبرد.

شورای سراسری ژورنالیستان افغانستان از تمام رسانه های داخلی خواست تا با رعایت اصول بین المللی ژورنالیزم به مسلک شان متعهد بمانند.

در عین حال ولسی جرگه افغانستان نیز از چگونگی نشر و پخش نشرات برخی از رسانه ها در این کشور نگران است.

عبدالروف ابراهیمی رییس این جرگه در نشست عمومی روز شنبه گفت، با در نظر داشت اوضاع حساس این کشور، رسانه ها باید برنامه های شان را مطابق منافع ملی تهیه و پیش ببرند:

" از رسانه ها در نشر و پخش شان خواهش می کنیم که منافع علیای کشور را برای همیش در نظر داشته باشند. ما در یک شرایط بسیار حساس قرار داریم که سخت آسیب پذیر هستیم، در این مقطع از زمان حساسیت موضوع را در نظر گرفته در مورد نشر و پخش برنامه های شان مصالح علیای کشور را در نظر داشته باشند."

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز هفته گذشته بیش از بیست رسانه داخلی را نسبت به آنچه که سرکشی از اصول مسلکی خواند مکلف به پرداخت جریمه نقدی کرد.

مقامات این کمیسیون گفته اند که این رسانه ها برنامه های انتخاباتی را به شکل یک جانبه نشر کرده اند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG