لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

ابراهیمی: اعضای ولسی جرگه از بحث های حساسیت بر انگیز خودداری کنند


هیأت اداری ولسی جرگهء افغانستان از اعضای این جرگه می خواهد تا از بحث های حساسیت بر انگیز در مورد انتخابات که سبب مغشوش شدن اذهان عامه می گردد، خود داری کنند.

ولسی جرگه افغانستان از وکلا خواست تا از صحبت های حساسیت برانگیز در مورد انتخابات که سبب مغشوش ساختن اذهان عامه می گردد خودداری کنند و در عین حال شماری از وکلا خواستند تا نتایج نهایی انتخابات با تامین شفافیت در این پروسه اعلام شود.

عبدالرووف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست روز شنبه از اعضای ولسی جرگه خواست تا در پیوند به مسایل انتخاباتی صحبت های شان را با در نظرداشت منافع ملی کشور مطرح کنند و وحدت ملی را در نظر بگیرند:

"وکلای محترم ما منحیث مسوول، منحیث وکیل، منحیث اتباع افغانستان خیر افغانستان، سعادت مردم افغانستان و وحدت ملی افغانستان را در نظر بگیریم از سخنان تخریش آمیز قطعاً جلوگیری صورت گیرد که به ضرر این کشور است."

آقای ابراهیمی همچنان گفت هیچ قومی نمی تواند افغانستان را به خود اختصاص دهد و این خاک خانه مشترک همهء افغان هاست.

این خواست پس از آن مطرح می شود که اخیراً بحث ها در ولسی جرگه رنگ انتخاباتی گرفته و برخی از وکلا به جانبداری نامزدان مشخص صحبت می کنند.

این در حالیست که اخیراً رئیس جمهور کرزی نیز از رسانه های کشور و بخصوص استفاده کنندگان شبکه های اجتماعی خواست تا احترام به ارزش های ملی و اجتماعی را در نظر بگیرند.

در این حال برخی از وکلا بحث ها در مورد تشکیل حکومت موقت را مغایر قانون اساسی افغانستان خوانده و خواستند تا با این طرح ارادهء مردم زیر پا نشود.

جعفر مهدوی و نادرخان کتوازی دو تن از این وکلا می گویند تلاش ها برای تامین دیموکراسی در افغانستان با طرح تشکیل حکومت موقت نباید از بین برود:

"مردم افغانستان مصیبت های زیادی را به هدف حفاظت از قانون اساسی متحمل شدند افرادی که بحث دولت ائتلافی و موقت را مطرح می کنند، با کدام وجدان با کدام ذهنیت این جرئت را می کنند که ارادهء مردم افغانستان و قانون اساسی را به باد فراموشی بسپارد."

"به نظر من مردم افغانستان که در جریان این 13 سال برای تامین دیموکراسی قربانی داده اند، اگر باز هم حکومت موقت ایجاد شود این یک عملِ خواهد بود که بر ذهنیت افغان ها تاثیرات منفی به جا می گذارد."

پس از اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، بن بست های انتخاباتی در کشور بیشتر شد.

اخیراً سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است که برای حل این تنش ها حدود 8 هزار محل رای دهی دوباره مورد تفتیش قرار گیرد.

بر اساس تقویم انتخاباتی، قرار است نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 31م ماه سرطان اعلام شود.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG