لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

عبدالله عبدالله کارت نیرومند در دست دارد


خشم وغضب را که حامیان عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری افغانستان پس از اعلام نتایج مقدماتی احساس می کنند نباید دست کم گرفت.

این نتایج نشان داد که رقیب او اشرف غنی احمدزی خیلی جلوتر می باشد.

ولی سوال اینجاست که اگر بحران انتخاباتی افغانستان ادامه یابد،عبدالله عبدالله برای ایجاد مشکلات چقدر توانایی دارد؟

بخش خبری رادیو آزادی در این مورد این مطلب تحلیلی را تهیه کرده است...

در حالی که حامیان مایوس عبدالله عبدالله اعلان نتایج مقدماتی را یک کودتا عنوان کردند علت های زیادی وجود دارد که تهدید های آنها برای تشکیل یک حکومت موازی جدی گرفته شود.

چون عبدالله عبدالله به یک شبکه نیرومند قدرت منسوب است که برای تشکیل چنین یک حکومت هم منابع سیاسی و هم نظامی دارد.

ولی از اظهارات مبهمی که در این مورد ابراز شده هنوز روشن نیست که چنین یک حکومت جای حکومت کابل را خواهد گرفت یا اینکه از کدام منطقه جدایی طلب نمایندگی خواهد کرد.

شبکه قدرت عبدالله عبدالله یک بخش از بقایای ایتلاف شمال می باشد. ایتلافی که پس از سقوط کابل در دست طالبان در سال 1996 تشکیل شد.

عبدالله عبدالله آخرین وزیر خارجه این ایتلاف و یکی از دوستان بسیار نزدیک رهبر آن احمد شاه مسعود بود.

امریکا توانست که با همکاری ایتلاف شمال رژیم طالبان را در اواخر سال 2001 متلاشی سازد. جنگجویان ایتلاف شمال پس از سقوط این رژیم وارد کابل شده هسته نیروهای امنیتی کشور را تشکیل دادند.

تحلیل گران به این باور اند که با گذشت 13 سال بنیاد نیروهای امنیتی افغانستان وسیعتر گردیده ولی بازهم برخی از تشکیلات ایتلاف شمال در آن دست نخورده مانده است.

آرنی سترند، یک کارشناس نارویژی در این باره می گوید:

" ایتلاف شمال از آغاز اساس پولیس و اردوی ملی افغانستان را تشکیل داد چون اکثریت جنگجویان آن به این ارگان ها پیوستند. روی هم رفته، با آمدن مشاوران خارجی برای آموزش این نیروها، رئیس جمهور کرزی کنترول خود بر این نیروها را وسیعتر ساخت ولی برخی تشکیلات هنوزهم باقی مانده اند. "

تحلیل گران به این باور اند که ایتلاف شمال از مدت ها به چندین گروه سیاسی و شبکه های غیر رسمی تقسیم شده است.

آنند گوپال عضو بنیاد تحقیقاتی امریکای جدید در واشنگتن می گوید که این شبکه ها به عبدالله عبدالله زور بازو می بخشند:

" احتمالاً او با عطا محمد نور والی بلخ برجسته ترین این شبکه ها را در اختیار دارد. آنها افراد مختلف در وزارت داخله و گروهای شبه نظامی نسبتاً کوچکی در شمال دارند. "

تنش های قومی این خطر را که افغانستان در نتیجه بحران انتخاباتی کنونی به خطوط قومی و سمتی تقسیم شود بیشتر می سازد.

کارشناس نارویژی آرنی سترند می گوید اعلان نتایج مقدماتی که اشرف غنی احمدزی را تقریباً یک میلیون رای از عبدالله عبدالله جلوتر نشان داد یک ضربه بر پیکر حامیان او بود.

عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 نیز بود و با رئیس جمهور کنونی حامد کرزی به دور دوم برآمد ولی به خاطر چیزی که آنرا تقلب وسیع خواند از دور دوم منصرف شد.

با اعلان نتایج مقدماتی انتخابات سال 2014، خشم و نارضایتی دیرینه حامیان عبدالله عبدالله نسبت به شکست قبلی وی آشکار بود.

حامیان عبدالله عبدالله قبل از اینکه او به گردهمایی روز سه شنبه در کابل صحبت کند یک تصویر رئیس جمهور کرزی را که در ستیج تالار لویه جرگه قرار داشت پاره کردند و بجایش تصویر او را نصب نمودند.

همچنین دها نفر از حامیان او یک تصویر رئیس جمهور کرزی در میدان هوایی کابل را نیز پاره کردند.

عبدالله در یک تلاش برای آرام ساختن حامیان خود گفت که ما خواهان تجزیه افغانستان نیستیم، ما از وحدت ملی و آبروی افغانستان حمایت می کنیم.

ولی او این را هم گفت که در انتخابات برنده شده است و نتایج تقلب را نه امروز نه فردا و نه هیچگاهی قبول نخواهد کرد.

بسیاری از تحلیل گران به این باورند که خشم و نارضایتی ناشی از اعلان نتایج مقدماتی، امکان دارد که اختلافات را وسعیتر سازد و حتی در ناگوارترین احتمال به برخوردهای گروهی سال های 1992 تا 1996منجر شود ولی بحران کنونی تا این سرحد نخواهد رسید.

آنند گوپال می گوید: واقعیت این است که همه اشخاص طبقه سیاسی در افغانستان، عبدالله، اشرف غنی و دیگران وجود خود را مرهون همکاری و کمک های مالی دوامدار امریکا می دانند.

واشنگتن با استفاده از این نفوذ خود برای فرونشاندن بحران به سرعت وارد عمل شد.

قصر سفید گفت اگر در این بحران از اعمال غیرقانونی و خشونت کار گرفته شود کمک های خود را قطع خواهد کرد.

رئیس جمهور امریکا با هر دو نامزد انتخابات افغانستان تلفونی صحبت کرد.

این می تواند به این معنی باشد که بحران این هفته انتخابات افغانستان نسبت به آغاز تقسیم این کشور به خطوط قومی و سمتی علایم مذاکرات طولانی برای تشکیل یک حکومت مورد اتفاق طرفین در این کشور را بیشتر نشان میدهد.

و در این صورت طغیان خشم و نارضایتی میان حامیان عبدالله می تواند در چانه زنی نامزد آنها با اشرف غنی احمدزی چون یک کارت نیرومند مورد استفاده قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG