لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

سازمان ملل برای حل بن بست انتخابات، طرح خود را ارایه کرد


یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان
یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می گوید به هدف حل تنش های اخیر انتخاباتی در طرح پیشنهادی سازمان ملل گفته شده است که آراء بیش از 8 هزار محل رای دهی دوباره تفتیش گردد.

در اعلامیهء که از سوی ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده آمده است که یان کوبیش نمایندهء خاص سازمان ملل این طرح را شب گذشته در نشست که در ارگ ریاست جمهوری دایر شده بود، ارائه کرد.

بر اساس این طرح پیشنهادی 3.5 میلیون رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری باید دوباره تفتیش گردد که 43 درصد آراء مجموعی را تشکیل میدهد.

به نقل از اعلامیه، در جریان ارائه این طرح معاونان رئیس جمهور حامد کرزی، قاضی القضات، مقامات دیگر بلند رتبه و مسوولان کمیسیون های انتخاباتی حاضر بوده اند.

در اعلامیهء به نقل از یان کوبش نمایندهء خاص سازمان ملل نقل قول گردیده که این طرح پیشنهادی را در جریان امروز جمعه با هر دو کاندید شریک می سازد.

در این حال تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی می گوید این طرح بر اساس خواست تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله مطرح گردیده که آن را پذیرفته اند.

عباس نویان سخنگوی این تیم روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تیم آنان آماده هر نوع تقاضا های است که از مجرا های قانونی پی گیری شود:

" این خواست های تیم اصلاحات و همگرایی است که از سوی سازمان ملل به ما پیشنهاد شده، و یک مقدار زیادی از این پیشنهادات از طرف تیم تحول و تداوم قبول شده امیدوار هستیم که این بتواند سهولت را در برگشت آنان به پروسهء انتخابات فراهم بسازد. "

در این حال تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله می گوید که تفتیش 3.5 میلیون رای خواست آنان نه بلکه پیشنهاد سازمان ملل بوده است که این تیم با آن موافق است.

عبدالجبار شولگری سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی می گوید که آنان بر کمیسیون های انتخاباتی اعتماد ندارند و تقاضا دارند تا این محلات از سوی یک کمیسیون بی طرف تفتیش گردد:

" یک کمیسیون که مورد اعتماد و باور هر دو جانب باشد، باید در حضور ناظرین بین المللی ناظرین دو تیم، ناظرین جوامع مدنی نظارت و بازرسی شود و رای محلات دیده شود و آراء صندوق ها تشخیص شود. "

معلوم نیست که کمیسیون های انتخاباتی بر تشکیل یک کمیسیون بی طرف توافق می کنند یا خیر، اما قبل از این رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که تشکیل کمیسیون موازی دیگر کار خلاف قانون است.

سازمان ملل در حالی طرح پیشنهادی را برای حل تنش های انتخاباتی مطرح می کند که جان کری وزیر خارجهء امریکا نیز برای حل این جنجال ها به افغانستان آمده است.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG